dc.contributor.advisor | Šebeš, Marek | |
dc.contributor.author | Marešová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T09:58:20Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T09:58:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-07-12 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40436 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá inovativními přístupy a metodami výuky moderních dějin na 2. stupni ZŠ.
V teoretické části autorka nejprve přibližuje problematiku výuky moderních dějin a analyzuje její stav na českých školách. Následně se zaměřuje na prozkoumání možnosti využití metody orální historie (zejména formou vyprávění příběhu pamětníkem, či rozhovorem s ním) či heuristických metod při výuce dějin 2. poloviny 20. století, a dále také na možnosti zapojení audiovizuálních technik (fotografie, video, dokumentární film).
Praktická část vychází z kvalitativního výzkumu zaměřeného na práci skupiny žáků zapojených do projektu Příběhy našich sousedů neziskové organizace Post Bellum.
Žáci se v rámci projektu seznamují s životními osudy pamětníků ze svého blízkého okolí, poté dohledávají k těmto životním příběhům historické materiály, jež následně zpracovávají (např. formou psané reportáže či videodokumentu) ve finální výstup, který veřejně prezentují. Autorka ve svém výzkumu kombinuje techniku zúčastněného pozorování práce žáků a rozhovorů s nimi, přičemž se zaměřuje zejména na to, zda a jaký vliv má účast v projektu na samotné žáky. | cze |
dc.format | 94 s. (165 150 znaků) | |
dc.format | 94 s. (165 150 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Orální historie | cze |
dc.subject | základní škola | cze |
dc.subject | rozhovor s pamětníkem | cze |
dc.subject | heuristické metody ve výuce | cze |
dc.subject | moderní historie | cze |
dc.subject | výuka moderních dějin | cze |
dc.subject | inovativní přístupy k výuce | cze |
dc.subject | Post Bellum | cze |
dc.subject | projekt Příběhy našich sousedů | cze |
dc.subject | Oral history | eng |
dc.subject | primary school | eng |
dc.subject | interview with a witness | eng |
dc.subject | heuristic methods in teaching | eng |
dc.subject | modern history | eng |
dc.subject | teaching of modern history | eng |
dc.subject | innovative approaches to teaching | eng |
dc.subject | organization Post Bellum | eng |
dc.subject | "Příběhy našich sousedů" (Stories of our neighbours) project | eng |
dc.title | Inovativní přístupy k výuce moderních dějin na ZŠ s využitím orální historie | cze |
dc.title.alternative | The Inovative Approaches to Modern History Teaching with the Usage of the Oral History Method at Czech Primary Schools | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 55137 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis deals with innovative approaches and methods of modern history teaching at the upper primary school.
In the theoretical part the author explains the problematics of teaching modern history and analyses its condition at schools in The Czech Republic. Thereafter she aims on exploring the options of using the oral history method (mainly in form of narrating the story by a witness or by interviewing him/her) or heuristic methods in teaching the history of the second half of the 20th century, as well as the options of the inclusion of audiovisual techniques (photography, video, documentary film).
The practical part is based on a qualitative research focused on the work of a group of pupils involved in the project of the non-profit organization Post Bellum called "Příběhy našich sousedů"(Stories of our neighbours). The aim of the project is for the pupils to meet local elderly people and to get acquainted with their life story. The pupils also search for more historical materials relevant to the stories told by the witnesses and finally the witness' story is processed into an output (of various forms such as written reportage or video documentary). This pupil's team work is later on presented to the public.
The author combines the technique of attended observation of pupils' work and interviews with them, focusing in particular on whether and how the participation in the project affects pupils themselves. | eng |
dc.date.accepted | 2019-08-28 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | AJu-SVu | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Pavličíková, Helena | |