Intervenční pohybový program na rozvoj jemné motoriky u dětí se zrakovou disabilitou
Abstrakt
Tato bakalářská práce, která nese téma "Intervenční pohybový program na rozvoj jemné motoriky u dětí se zrakovou disabilitou", se v teoretické části zaměřuje na děti předškolního věku se zrakovou disabilitou, klasifikaci a typy zrakových vad a jejich příznaky, i jaký je psychický dopad na dítě vlivem disabilit. Zvláštní kapitolu věnuji jemné motorice, jak působí na vývoj dětí s disabilitou zraku a jejich poznávací procesy. Důraz kladu na výcvik hmatového vnímání a přínos bosé chůze. Poslední důležitá kapitola je samostatný intervenční pohybový program, jehož vliv na zlepšení jemné motoriky je promítnutý v praktické části. Praktická část se zaměřuje na působení intervenčního pohybového programu na děti se zrakovou disabilitou. Ze sběru dat a hodnot z testů jemné motoriky, laterality dominantní ruky a rovnováhy bylo zjištěno, jaký vliv mají adekvátní pohybové aktivity, jenž byly nejrůznější motorické, výtvarné a pohybové činnosti aplikované na participanty z Mateřské školy pro zrakově postižené v Českých Budějovicích. Zjištěné výsledky ukazují, že intervenční pohybový program měl na děti pozitivní vliv. Přínos je dobře prokazatelný z výsledných hodnot experimentální skupiny a jejich porovnání se skupinou kontrolní. Cílem této bakalářské práce je vypracování intervenčního pohybového programu pro děti se zrakovou disabilitou, zaměřeného na jemnou motoriku ruky.