• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Bakalářské práce
    • Pedagogická fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Bakalářské práce
    • Pedagogická fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Souvislost mezi výkonem a vybranými aspekty osobnosti jako predikce rizikového chování řidičů v silničním provozu

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (2.369Mb)
    Posudek vedoucího práce (1.006Mb)
    Posudek oponenta práce (1.036Mb)
    Průběh obhajoby práce (314.9Kb)
    Datum
    2019
    Autor
    Faltová, Kristýna
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    V teoretické části bakalářské práce jsou objasněny základní východiska vztahující se k osobnostním a výkonovým charakteristikám řidiče motorového vozidla, včetně vztahu mezi těmito proměnnými. Zvláštní pozornost je zaměřena také k dopravnímu chování řidiče, zejména pak tomu rizikovému. Cílem praktické části kvantitativního výzkumu je zjistit, zda existuje souvislost mezi výkonem v reakčním čase a vybranými osobnostními rysy IP, OR, UZ, OI, FC, PR u rizikových řidičů (řídících pod vlivem alkoholu). Pozornost je věnována i rozdílům ve vybraných osobnostních rysech rizikových a nerizikových řidičů a dále je pozornost věnována také souvislostem mezi těmito rysy a věkem rizikových řidičů. Dále se pak snažíme identifikovat rozdíly v rychlosti a správnosti reakcí u rizikových řidičů ve volném a nuceném tempu výkonového determinačního testu. Výběrový soubor tvořilo 160 probandů (řidičů) s řidičským oprávněním skupiny B, C, D ve věku od 18 do 60 let. K ověření hypotéz byly použity standardizované metody - osobnostní dotazník SPARO a determinační výkonový test. Analýza výsledků potvrdila souvislost pouze mezi rysem PR - prožitkový vs. reagující přístup a průměrným reakčním časem řidičů řídících pod vlivem alkoholu v nuceném tempu výkonového determinačního testu. Dále výsledky prokázaly rozdíly mezi rizikovými a nerizikovými řidiči v rysech IP - intenzita vnitřního prožívání a UZ - úzkostnost. V rysech IP - intenzita vnitřního prožívání a OR - obecná hladina přijetí či zamítání rizikových aktivit, u rizikových řidičů pak byla dále zjištěna souvislost s věkem. Co se týče výkonu rizikových řidičů, byly prokázány rozdíly mezi průměrným reakčním časem ve volném a nuceném tempu, nicméně ve správnosti odpovědí tyto rozdíly prokázány nebyly. Práce celkově přispěla k posouzení vybraných osobnostních vlastností u rizikových a nerizikových řidičů, k objasnění výkonových charakteristik rizikových řidičů a k analýze vztahů mezi osobnostními vlastnosti a výkonem rizikových řidičů.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40511
    Kolekce
    • Pedagogická fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV