Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠebová Šafaříková, Jitka
dc.contributor.authorFaltová, Kristýna
dc.date.accessioned2023-03-07T09:59:47Z
dc.date.available2023-03-07T09:59:47Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-04-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40511
dc.description.abstractV teoretické části bakalářské práce jsou objasněny základní východiska vztahující se k osobnostním a výkonovým charakteristikám řidiče motorového vozidla, včetně vztahu mezi těmito proměnnými. Zvláštní pozornost je zaměřena také k dopravnímu chování řidiče, zejména pak tomu rizikovému. Cílem praktické části kvantitativního výzkumu je zjistit, zda existuje souvislost mezi výkonem v reakčním čase a vybranými osobnostními rysy IP, OR, UZ, OI, FC, PR u rizikových řidičů (řídících pod vlivem alkoholu). Pozornost je věnována i rozdílům ve vybraných osobnostních rysech rizikových a nerizikových řidičů a dále je pozornost věnována také souvislostem mezi těmito rysy a věkem rizikových řidičů. Dále se pak snažíme identifikovat rozdíly v rychlosti a správnosti reakcí u rizikových řidičů ve volném a nuceném tempu výkonového determinačního testu. Výběrový soubor tvořilo 160 probandů (řidičů) s řidičským oprávněním skupiny B, C, D ve věku od 18 do 60 let. K ověření hypotéz byly použity standardizované metody - osobnostní dotazník SPARO a determinační výkonový test. Analýza výsledků potvrdila souvislost pouze mezi rysem PR - prožitkový vs. reagující přístup a průměrným reakčním časem řidičů řídících pod vlivem alkoholu v nuceném tempu výkonového determinačního testu. Dále výsledky prokázaly rozdíly mezi rizikovými a nerizikovými řidiči v rysech IP - intenzita vnitřního prožívání a UZ - úzkostnost. V rysech IP - intenzita vnitřního prožívání a OR - obecná hladina přijetí či zamítání rizikových aktivit, u rizikových řidičů pak byla dále zjištěna souvislost s věkem. Co se týče výkonu rizikových řidičů, byly prokázány rozdíly mezi průměrným reakčním časem ve volném a nuceném tempu, nicméně ve správnosti odpovědí tyto rozdíly prokázány nebyly. Práce celkově přispěla k posouzení vybraných osobnostních vlastností u rizikových a nerizikových řidičů, k objasnění výkonových charakteristik rizikových řidičů a k analýze vztahů mezi osobnostními vlastnosti a výkonem rizikových řidičů.cze
dc.format90 str. (
dc.format90 str. (
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectrizikový a nerizikový řidičcze
dc.subjectosobnostní vlastnosti řidičecze
dc.subjectvýkon řidičecze
dc.subjectreakční čascze
dc.subjectrizikové chování řidičecze
dc.subjectřízení pod vlivem alkoholucze
dc.subjectrisk and safe drivereng
dc.subjectdriver´s personality characteristicseng
dc.subjectdriver´s performanceeng
dc.subjectreaction timeeng
dc.subjectdriver´s risk behavioreng
dc.subjectdriving under the influence of alcoholeng
dc.titleSouvislost mezi výkonem a vybranými aspekty osobnosti jako predikce rizikového chování řidičů v silničním provozucze
dc.title.alternativeThe relationship between performance and selected aspects of personality as a prediction of risk behavior of drivers in road trafficeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag56157
dc.description.abstract-translatedTheoretical part of this bachelor thesis presents essential base of the work aimed to personal characteristics and achievement of motor vehicle drivers, including the relationship between both variables. Particular attention focuses on the traffic behaviour of drivers - especially risky traffic behaviour. The aim of practical part of quantitative research is to find connection between performance of reactive time and selected personal traits IP, OR, UZ, OI, FC, PR among risk drivers (those who drive under the influence of alcohol). Research focuses on differences between selected personality traits of both, risky and non-risky drivers, as well as it follows the connection of those traits with age of risk drivers. We also attempt to identify the difference between the reaction time and reaction accuracy of risk drivers, within the context of free and forced pace of performance and determination test. Research sample consisted of 160 drivers with driver licence for group B, C, D between the age of 18 to 60 years old. Hypotheses were verified by standardized methods - personality questionnaire SPARO and performance and determination test. Outcomes´ analysis has proved connection of the trait PR - experiencing vs. reacting approach with average reaction time of drivers using motor vehicle under the influence of alcohol in the context of forced pace of performance and determination test. Outcomes also show the difference between risk and non-risk drivers within their personal traits of IP - intensity of internal experiencing along with UZ - anxiety. Within the traits of IP - intensity of internal experiencing and OR - common tendency to risk, there has been found the relationship of those two traits with the age of risk drivers. Considering the performance of risk drivers, differences between common reaction time in free pace and in forced pace have been proved, however, there is no evidence of differences of performance concerning correct answers. The thesis contributes to selected personal characteristics´ assessing of risk and non-risk drivers, it helps to clarify performance characteristics of risk drivers, as well as the analysis of relationship between personal traits and performance of risk drivers.eng
dc.date.accepted2019-05-27
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePsychologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPsychologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠtindlová, Sylvie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam