Hra jako prostředek pro rozvoj prosociálního chování
Abstrakt
Cílem práce je vymezit pojem "hra", objasnit funkci a roli hry v předškolním období a propojit ji s potřebami předškolního dítěte. Teoretická část práce přibližuje dělení her z hlediska vývoje dítěte, sociálního rozvoje z hlediska motivace a také výchovného využití. Práce propojuje hru s rozvojem prosociálního chování a jednání a přibližuje nám proces socializace v předškolním věku. Dále v teoretické části nalezneme propojení prosociálního chování s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, a to především s pěti vzdělávacími oblastmi. V praktické části je vytvořen a v praxi ověřen metodický materiál vytvořený pro rozvoj prosociálního chování dětí a možnosti využití her s prosociálními cíli. Hry jsou rozděleny dle výchovného využití podle Suchánkové (2014). V metodickém zásobníku nalezneme hry zaměřené na pohybový, hudební, slovní, konstruktivní a prioritně na sociální rozvoj. Všechny tyto hry jsou uzpůsobené ke kvalitnímu rozvoji prosociálního jednání a zaměřují se na spolupráci, sounáležitost, komunikaci, respekt k druhému, k přijmutí, a také ke správnému použití slov "děkuji" a "prosím". Zásobník obsahuje i hry, které jsou neprosociální. Tyto hry jsou vždy drobnou úpravou předělané na hry prosociální. Všechny hry, které jsou obsažené v zásobníku, jsou ověřené v praxi a je k nim vždy uveden záznam z pozorování a rozhovorů s dětmi. Pod každou hrou je uvedeno zhodnocení hry, ve kterém lze najít doporučení, záznam pocitů dětí, vhodný počet hráčů a možná rizika a doporučení možností motivace.