Druhá světová válka v současných českých a německých učebnicích na druhém stupni základních škol a nižších stupních gymnázií
Abstrakt
Obsahem diplomové práce je analýza českých a německých učebnic dějepisu, které jsou určené pro 2. stupeň základní školy a nižší stupeň gymnázií. Důraz je kladen na interpretaci vybraných klíčových událostí v průběhu druhé světové války v uvedených českých a německých učebnicích. Autor věnuje pozornost teoretické, praktické a obrazové stránce tohoto didaktického média.
Práce shrnuje teoretické poznatky o učebnicích dějepisu jako základním edukačním médiu. Charakterizuje výuku druhé světové války v České republice a Spolkové republice Německo, konkrétně ve Spolkové zemi Berlín (Brandenburg), včetně učebních plánů dějepisu v rámci RVP pro 2. stupeň ZŠ a nižší stupeň gymnázií a německého rámcového vzdělávacího programu. Zmiňuje také didaktické pojetí a obsah dějepisné výuky v obou zemích.
Hlavní cíl práce je výzkum českých a německých učebnic pro základní školy a nižšího stupně gymnázií, které se věnují tématu Druhé světové války. Autor popisuje rozdíly a shody ve zpracování a celkové vybavenosti českých a německých učebnic jak po stránce obsahové, tak ve vybavenosti ikonickými texty.