Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorRokos, Lukáš
dc.contributor.authorMísařová, Alena
dc.date.accessioned2023-03-07T10:01:39Z
dc.date.available2023-03-07T10:01:39Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-04-26
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40609
dc.description.abstractMÍSAŘOVÁ, A. (2019). Vrstevnická zpětná vazba při badatelsky orientovaném vyučování přírodopisu na 2. stupni základní školy. Diplomová práce. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity. České Budějovice. 46 s. Diplomová práce se zabývá využitím metody formativního hodnocení při badatelsky orientovaném vyučování. Konkrétně se zaměřuje na vrstevnické hodnocení, při němž žáci poskytují písemnou zpětnou vazbu svým spolužákům. Cílem práce je zjistit, zda žáci na druhém stupni základních škol dokáží poskytnout kvalitní a adekvátní zpětnou vazbu svým spolužákům. Proces vrstevnického hodnocení byl začleněn do realizace badatelské plohy zaměřené na vodní režim rostlin. Žáci nejprve vytvořili návrh řešení zadané úlohy, poté byly protokoly od žáků vybrány a následně dle kódů rozdány jiným žákům, aby dané protokoly ohodnotili a do hodnoticího formuláře napsali písemnou zpětnou vazbu. S vybranými žáky byl po ukončení výzkumu proveden rozhovor pro získání jejich subjektivních názorů na proces vrstevnického hodnocení. Ze zjištěných výsledků vyplývá, že většina žáků dokáže poskytnout adekvátní zpětnou vazbu. Avšak kvalita této zpětné vazby se lišila podle toho, jakou část protokolu zrovna žáci hodnotili. Většinou se žáci snažili poskytnout adekvátní rady, které by vedly ke zlepšení protokolu jejich vrstevníků, ale bylo nalezeno i několik doporučení, která dosavadní kvalitu protokolu snižovala. V takovém případě ji však hodnocení žáci neakceptovali. Největší problémy měli žáci s hodnocením správnosti zvolených pomůcek, protože v žádném protokolu nebyly pomůcky vybrány správně, takže si hodnotitelé nebyli jisti správným řešením. Výzkumem bylo prokázáno, že vrstevnické hodnocení může být velmi užitečnou metodou formativního hodnocení, kterou je snadné zařadit do různých úloh v přírodopisu, zejména do badatelských aktivit. Hlavní potenciál toho hodnotícího přístupu spočívá v tom, že žáci formulují zpětnou vazbu svými slovy, díky kterým dokáží problematice snáze porozumět, než když je jim to vysvětlováno slovy učitele. Také mají možnost nahlédnout během hodnocení do jiných protokolů a na základě práce s vlastní chybou i chybami spolužáků se poučit a svůj původní návrh opravit.cze
dc.format46s
dc.format46s
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectformativní hodnocenícze
dc.subjectvrstevnická zpětná vazbacze
dc.subjectbadatelsky orientované vyučovánícze
dc.subjectvýuka přírodopisu a biologiecze
dc.subjectformative assessmenteng
dc.subjectpeer-feedbackeng
dc.subjectinquiry-based educationeng
dc.subjectbiology educationeng
dc.titleVrstevnická zpětná vazba při badatelsky orientovaném vyučování přírodopisu na 2. stupni základní školycze
dc.title.alternativePeer-feedback in inquiry-based education in biology lessons at lower-secondary leveleng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag52533
dc.description.abstract-translatedMÍSAŘOVÁ, A. (2019). Peer-feedback in inquiry-based education in biology lessons at lower-secondary level. Diploma thesis. Faculty of Education, University of South Bohemia in Ceske Budejovice. 46 pp. This thesis deals with the use of formative assessment methods in inquiry-based education. Particularly, it is focused on the peer-feedback in which the students provide the written feedback to their classmates. The objective of the thesis is finding if the lower-secondary level students are able to provide quality and adequate feedback to their classmates. The process of the peer-feedback was incorporated into the realization of inquiry-based tasks focused on the water regime of the plants. In the beginning, the students created a proposal solution protocols for the given tasks; then the protocols were collected and given away by codes to the other students for the assessment and provision of the written feedback. After the end of the research, the interview was done with the chosen students to obtain their subjective opinions on the process of the peer-feedback. The found results have shown that the majority of the students was able to provide adequate feedback. The feedback quality depended on what part students had an assessment. The students mostly tried to provide adequate advice which led to the improvement of the protocol content, but there were found a few protocol quality decreasing advice also. In these cases, the students did not acceptthis advice. The biggest problem for the students was the assessment of the chosen tools. In the none protocol were the tools correctly chosen, so the result was that the evaluating students were not sure of the correct solution. The research has been proven that peer-feedback can be the useful method of the formative assessment which is easy to incorporate to the various biology lesson tasks, mainly to the inquiry-based activities. The main potential of this assessment method is that the students formulate the feedback with their words and that makes it easier to understand to the particular problematics. During the protocols assessment, the students also have the possibility to compare and look to the other protocols, find their own mistakes and take an edification.eng
dc.date.accepted2019-05-23
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePřn-TVSncze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programTělesná výchova a sportcze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeZávodská, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam