dc.contributor.advisor | Šebeš, Marek | |
dc.contributor.author | Šitnerová, Simona | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T10:02:27Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T10:02:27Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-04-24 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40683 | |
dc.description.abstract | Předložená diplomová práce se zaměřuje na proces občanské a politické socializace dospívajících v kontextu reflexe aktuálních politických otázek v hodinách předmětu zajišťujícího občanský vzdělávací základ na středních odborných školách v České republice. Teoretická část obsahuje vysvětlení základních pojmů souvisejících s vybraným tématem a následnou analýzu kurikulárních dokumentů českého středního odborného školství na státní úrovni z hlediska možností začleňování aktuálních politických témat do výuky. Po teoretickém ukotvení tématu následuje část praktická, kterou tvoří případová studie. Ta si klade za cíl s využitím metod smíšeného výzkumu popsat reflexi aktuálních politických témat v hodinách občanského vzdělávacího základu na vybrané střední odborné škole, a to například z hlediska metod výuky, frekvence a intenzity začleňování daných témat do hodin či vyjadřování osobního názoru na aktuální politická témata vyučujícími. Skrze realizaci a vyhodnocení dotazníkového šetření je nejprve zjišťováno vnímání výuky aktuálních politických témat žáky vybrané střední odborné školy. Následně je skrze realizaci polo-strukturovaných rozhovorů s vyučujícími a následný rozbor v souvislostech zjišťován také jejich postoj k výuce těchto témat. Závěrečná část práce pak zahrnuje shrnutí významných i zajímavých zjištění, která studie přinesla, zhodnocení dosažení vytyčených cílů výzkumu, doporučení pro pedagogickou praxi a také zamyšlení nad využitelností poznatků ve vlastní budoucí praxi. | cze |
dc.format | 157 | |
dc.format | 157 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | aktuální politická témata | cze |
dc.subject | střední odborné vzdělávání | cze |
dc.subject | střední odborná škola | cze |
dc.subject | občanský vzdělávací základ | cze |
dc.subject | občanská a politická socializace | cze |
dc.subject | občanská a politická participace | cze |
dc.subject | občanská společnost | cze |
dc.subject | demokratická výchova a vzdělávání | cze |
dc.subject | občanská výchova | cze |
dc.subject | diskuze ve výuce | cze |
dc.subject | kontroverzní témata ve výuce | cze |
dc.subject | vzdělávání dospívajících | cze |
dc.subject | current political topics | eng |
dc.subject | secondary technical education | eng |
dc.subject | secondary technical school | eng |
dc.subject | civic educational basis | eng |
dc.subject | civic and political socialization | eng |
dc.subject | civic and political participation | eng |
dc.subject | civil society | eng |
dc.subject | democratic education | eng |
dc.subject | Civics | eng |
dc.subject | discussion in the lessons | eng |
dc.subject | controversial topics in the lessons | eng |
dc.subject | education of adolescents | eng |
dc.title | Aktuální politická témata ve výuce občanského vzdělávacího základu na středních odborných školách | cze |
dc.title.alternative | Current political topics in the lessons of civic educational basis at secondary technical schools | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 54786 | |
dc.description.abstract-translated | This diploma thesis focuses on the process of civic and political socialization of adolescents in the context of the reflexion of current political topics in the lessons of civic educational basis on secondary technical schools in the Czech Republic. The theoretical part of the thesis contains the explanation of basic terms regarding the chosen topic. It is then followed by an analysis of curricular documents of secondary technical education in the Czech Republic on the national level, from the point of view of the possibilities of the inclusion of current political topics into the teaching lessons. After the theoretical consolidation of the topic, a practical part of the thesis follows, which consists of a case study. This study aims to describe (with the help of the methods of mixed research) the reflexion of current political topics in the Civics lessons on a chosen secondary technical school, for example regarding the teaching methods, also the frequency and intensity of including the topics into the lessons, or expression of personal opinions of the teachers on current political topics. Through the realisation and evaluation of a questionnaire survey is at first found out the perception of teaching about current political topics, as the pupils of the chosen secondary technical school perceive it. Then is through the realisation of half-structured interviews with the teachers and the following analysis in the whole context found out also their position towards teaching about these topics. The ending part of the thesis then includes the conclusion of all important and interesting findings the study brought, evaluation of reaching the goals which were set for the research, recommendation for the pedagogical praxis and also a reflexion on the use of the findings on an own future praxis. | eng |
dc.date.accepted | 2019-05-29 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Zn-OVan | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro střední školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Murad, Salim | |