Využití klasické a současné dětské literatury k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá využitím klasické a současné literatury k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni základních škol. Zaměřili jsme se v ní zejména na výzkum oblíbené literatury žáků 3.-5. ročníků ZŠ. Dále jsme zjišťovali, jakou mimočítankovou četbu volí učitelé k rozvoji čtenářské gramotnosti svých žáků a jak s touto četbou pracují.
V teoretické části uvádíme krátký vhled do problematiky čtenářské gramotnosti, současných výsledků výzkumu, metod, strategií a faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost. Ve výzkumné části uvádíme výsledky dotazníkového šetření rodičů žáků, kde byla hlavní pozornost věnována preferenci titulů, autorů a žánrů jejich dětí.
V praktické části jsme navázali na výsledky těchto šetření a z uvedené literatury metodicky zpracovali pracovní listy, jejichž průvodní aktivity směřují k rozvoji čtení s porozuměním a k nácviku čtenářských strategií. Zaměřili jsme se převážně na jejich motivační a zábavný charakter. Pracovní listy s aktivitami byly ověřeny ve vybraných třídách ZŠ a doplněny o bohatou reflexi z praxe.
Kolekce
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Historická fikce, od romance k románu a zase zpět
Nagy, Ladislav -
Jazyková analýza naučné prózy
Novotný, Tomáš (Jihočeská univerzita, 2011)Tématem diplomové práce je analýza jazyka naučné prózy druhé poloviny 17. století s názvem Knihy hospodářské a její porovnání s dvěma staršími pracemi vydanými koncem 16. století pod souhrnným názvem Hospodář. Úvodní část ... -
Jazykové prostředky ve fiktivních denících jako žánru literatury pro děti a mládež
Sedláková, Klára (Jihočeská univerzita, 2018)Diplomová práce se zabývá analýzou jazykových prostředků, obsahu a grafického zpracování fiktivních deníků pro děti a mládež. Předmětem diplomové práce je zkoumání výrazových prostředků ve vybraných titulech fiktivních ...