Vizualizace důkazů pomocí software dynamické geometrie
Abstrakt
Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první části je vymezen pojem dynamický vizuální důkaz a zasazen do kontextu důkazů v matematice jako vědním oboru a v matematice jako předmětu, který je vyučován ve škole. Digitální komponentou disertační práce je autorská kolekce 19 apletů s dynamickými vizuálními důkazy vytvořenými v programu GeoGebra a přehledně uspořádaných do tematických kapitol v tzv. GeoGebra knize veřejně dostupné na portálu geogebra.org.
Ve druhé části práce je popsán výzkum, který je zaměřen na využití dynamických vizuálních důkazů při výuce matematiky na střední škole a na jejich vliv na plnění kognitivních cílů. Jedná se o kvalitativní výzkum, kde metodou byla zvolena případová studie zaměřená na detailní zkoumání učitelky matematiky, která ve svých hodinách dynamické vizuální důkazy využívá. K identifikaci kognitivních cílů byla zvolena revidovaná Bloomova taxonomie.