Adaptace dětí na prostředí v mateřské škole
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá procesem adaptace na prostředí v mateřské škole. Teoretické poznatky jsou doplněné o výzkumnou reflexi vlastní zkušenosti autorky s nově nastupujícími dětmi do mateřské školy. V teoretické části je popsán proces adaptace a jeho typické fáze, dále jsou zde rozpracovány determinanty, které ovlivňují úspěšnou adaptaci: pedagogičtí pracovníci, rodiče, připravenost dítěte, samotné prostředí mateřské školy. V práci je realizována případová studie: pozorování 18 dětí nastupujících do mateřské školy ve školním roce 2016/17 a 2017/18 a rozhovory s rodiči nastupujících dětí. Na základě případové studie se diplomová práce zabývá problémy, které během adaptace mohou vzniknout. Vyústěním této práce jsou doporučení pro praxi, a to pro rodiče dětí nastupujících do mateřské školy a pro učitele.