dc.contributor.advisor | Plachá, Veronika | |
dc.contributor.author | Mitrevská, Martina | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T11:44:46Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T11:44:46Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-03-29 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40961 | |
dc.description.abstract | Tématem mé diplomové práce je problematika adaptace dítěte s odlišným mateřským jazykem na prostředí mateřské školy. Cílem práce je na základě vlastních zkušeností přiblížit problematiku práce s dětmi s OMJ v rámci předškolního vzdělávání zejména ve fázi adaptace dítěte na prostředí MŠ.
Práce je rozdělena na část teoretickou, a část praktickou. V teoretické části práce jsem se zaměřila na postavení dítěte cizince v české mateřské škole, dále na přípravu mateřské školy na příchod dítěte s OMJ, a charakteristiku průběhu začleňování dítěte s OMJ v mateřských školách. Praktickou část jsem věnovala vyhodnocení vlastního pozorování, které jsem provedla jak na vlastní dceři české národnosti v rakouské mateřské škole, tak na dvou vietnamských holčičkách v české mateřské škole a doplnila polostrukturovaným rozhovorem s učitelkami. | cze |
dc.format | 76 s. | |
dc.format | 76 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | adaptace | cze |
dc.subject | mateřská škola | cze |
dc.subject | komunikace | cze |
dc.subject | řeč | cze |
dc.subject | dítě s odlišným jazykem | cze |
dc.subject | adaptation | eng |
dc.subject | kindergarden | eng |
dc.subject | communication | eng |
dc.subject | language | eng |
dc.subject | child with a different first language | eng |
dc.title | Adaptace dítěte s odlišným mateřským jazykem na prostředí mateřské školy | cze |
dc.title.alternative | The adaptation of children with different first languages to the social surroundings of a kindergarden. | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 55339 | |
dc.description.abstract-translated | My thesis is based on the topic of the adaptation of children with different first languages to the social surroundings of a kindergarden. The aim of the thesis is to explain the challenges of the pre-school education especially in the period of a foreign child´s inicial adaptation to the kindergarden environment.
The thesis is divided in two parts - the theoretical part and the practice part. In the theoretical part of my work I have focused on the callenges faced by a foreign child in a Czech kindergarden, on the preparation of the kindergarden to satisty the needs of a child with different first language and finally on the proces of the child´s adaptation to the kindergarden environment. The practical part of my work accumulates the knowledge based on my own experiences with my Czech speaking daughter in the Austrian Kindergarden as well as the two Vietnamese girls in the environment of a Czech Kindergarden. The foundings of the practical part of my thesis are complimented by semi-structured interviews with the kindergarden teachers. | eng |
dc.date.accepted | 2019-09-04 | |
dc.description.department | Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Pedagogika volného času | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Vychovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Diallo, Karolina | |