Integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v systému waldrofské školy
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do systému waldorfské školy.
Cílem práce je zjistit, jak integrace žáka probíhá a jaké je klima ve třídě, kde se žák s SVP nachází.
V první velké kapitole v teoretické části se dočteme o integraci a inkluzi. Vysvětluji a porovnávám zde tyto dva pojmy, formy a faktory integrace, je zde také zařazena kapitola o integraci sociální. Další část se věnuje pojmu žák se speciálně vzdělávacími potřebami. Najdeme zde obecnou definici a dále podkapitoly o tělesném postižení, nejvíce o Duchennově muskulární dystrofii, která je zastoupena ve výzkumném souboru. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na waldorfskou pedagogiku. Je zde popsána historie waldorfského školství, popis a principy waldorfské školy a dále waldorfské školy, nacházející se v České republice.
Praktická část práce je zpracována v souladu s formulovaným cílem kvalitativním přístupem v designu případové studie. Technikami sběru dat byly rozhovor, pozorování, analýza dokumentů a sociometrie.
Bakalářská práce může být přínosem pro vzdělávací instituci v evaluační rovině. Také by mohla sloužit jako studijní materiál pro studenty pedagogických škol, či pro veřejnost zajímající se o systém waldorfského školství.