Násilí klientů páchané na sociálních pracovnících na OSPOD
Abstrakt
Tato bakalářská práce s názvem "Násilí klientů páchané na sociálních pracovnících na OSPOD" je rozdělena na část teoretickou a empirickou, zabývá se problematikou agresivního jednání ze strany klienta k sociálním pracovníkům.
Teoretická část bakalářské práce se skládá z šesti kapitol. První kapitola definuje pojem sociálně-právní ochrana dětí, popisuje, kdo je sociální pracovník a vzdělání sociálního pracovníka. Druhá kapitola vymezuje pojmy jako je násilí, agrese, agresivita a hostilita. Třetí a čtvrtá kapitola je věnována násilí a agresi, jaké jsou jejich druhy a formy. Pátá kapitola je zaměřena na příčiny vzniku agresivity. Tato kapitola se dále věnuje předpokladům pro agresivní chování jako například biologické, dědičnost a vliv prostředí. Poslední kapitola se věnuje násilím na pracovišti a sociální práci s agresivním klientem. Také pak rozebírá průběh a důsledky napadení, dále prevenci a pomoc po zážitku napadení agresivním klientem.
V empirické části je stanoven hlavní cíl zjistit výskyt agresivního chování klientů docházející na OSPOD. Dílčím cílem je zjistit nejčastější projevy agresivního chování a jaké mají možnosti preventivního opatření před agresivním klientem. Také byly stanoveny tři výzkumné otázky, které vycházejí z výzkumného cíle. První výzkumnou otázkou je snaha odhalit jakými způsoby pracují sociální pracovníci s agresivními klienty, druhá výzkumná otázka zní, jaké jsou nejčastější projevy agresivního chování klientů docházející na OSPOD a třetí výzkumná otázka se ptá, kdo se nejčastěji dopustí násilí na sociálních pracovnících.
K dosažení výzkumného cíle bakalářské práce byla stanovena kvalitativní výzkumná strategie. Základní použitou metodou je metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly provedeny s osmi sociálními pracovníky pracující na OSPODu v Kaplici. Pro výběr komunikačních partnerů bylo použito účelového výběru. Rozhovory probíhaly v prostorách OSPODu, a to v kanceláři daného sociálního pracovníka, vždy s jejich souhlasem.
Z výsledků rozhovorů, je patrné, že téměř všichni dotazovaní sociální pracovníci se za svou praxi setkali alespoň jednou s agresivním klientem. Většina pracovníků uvedla, že násilného jednání se dopouští především muži. Dále bylo zjištěno, že každý pracovník má určitý přístup, jak jednat s agresivním klientem. V mnoha případech se odpovědi shodovaly. Výsledky ukazují, že nejčastějšími projevy agresivního jednání ze strany klienta je verbální napadení, kde jsou především použity nadávky, výhružky a podobně.
Bakalářská práce by mohla sloužit jako podkladový materiál pro sociální pracovníky a studenty sociální práce.