Potenciál oxidů dusíku (spalin) iniciovat závažnou havárii
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá potenciálem oxidů dusíku ve spalinách iniciovat závažnou havárii. Cílem bakalářské práce bylo posouzení potenciálu oxidů dusíku, které jsou složkou spalin, způsobit závažnou havárii reakcí s LPG.
Teoretická část práce se zabývá současným stavem prevence závažných havárií a nakládáním s chemickými látkami, právním rámcem této problematiky a systémem výzkumu v této oblasti. Dále popisuje současný stav v oblasti spalin, jejich právní rámec a způsoby vzniku. Nakonec teoretická část řeší oxidy dusíku, jejich vznik, charakteristiky, nebezpečné vlastnosti a způsoby jejich analýzy.
Cílem této práce bylo posouzení rizika, které představují oxidy dusíku ve spalinách, v tomto případě automobilů či topidel, pro oblast prevence závažných havárií a jejich schopnost způsobit hoření plynného LPG a následně závažnou havárii. Potřebná data k tomuto posouzení byla získána odběrem vzorků spalin, stanovením koncentrace oxidu dusičitého v odebraných vzorcích a následně provedením experimentálního zjištění, zdali kontakt plynů za těchto koncentrací způsobí zahoření. K zjištění koncentrace oxidu dusičitého ve spalinách byla použita Saltzmanova metoda odběru spalin a jejich následná analýza. Výsledky koncentrací oxidu dusičitého ve spalinách ukazují, že nejvyšší koncentrace dosahují spaliny osobních automobilů s naftovými motory. Výsledky provedených experimentů s plynným LPG neprokázaly schopnost oxidu dusičitého iniciovat jeho hoření při koncentracích okolo 100 ?g/l ani při reakci se spalinami naftového motoru.