Stravovací návyky dětí
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá stravovacími návyky dětí. Díky širokému tématu jsem se zaměřila pouze na děti předškolního věku, které jsem si rozdělila do dvou skupin. První skupinou jsou děti navštěvující mateřskou školu a druhou skupinou děti, které mateřskou školu nenavštěvují.
V teoretické části jsem se zaměřila na to, jak by správná výživa dětí tohoto věku měla vypadat a jaké zastoupení by měly tvořit jednotlivé živiny z celkového příjmu energie. Práce se zabývá faktory, které ovlivňují výživu a formování stravovacích návyků. V poslední řadě jsem se zaměřila i na samotné stravování v mateřské škole. Výzkumný soubor tvořilo 60 dětí předškolního věku společně s jejich rodiči. 45 z těchto dětí navštěvovalo mateřskou školu, zbylých 15 dětí ne.
Předložená bakalářská práce se skládá celkem ze dvou cílů. Prvním cílem bylo zhodnotit, jaké jsou aktuální stravovací návyky dětí. V druhém cíli jsem zmapovala, jaký je příjem jednotlivých živin u předškolních dětí.
Ke zpracování praktické části jsem vytvořila dotazník o 28 otázkách, který jsem vyplnila společně s rodiči. U obou skupin dětí jsem také zaznamenala pětidenní příjem energie z dopoledních svačin, obědů a odpoledních svačin, které by měly dohromady tvořit asi 60 % denního energetického příjmu dítěte. Získaná data jsem propočítala
v programu Nutriservis Professional, abych zjistila průměrný energetický příjem
a zastoupení jednotlivých živin.
Dle výsledku výzkumu se ukázalo, že průměrný energetický příjem a zastoupení jednotlivých živin zhruba odpovídá doporučením pro předškolní věk. Stravovací návyky dětí se mírně lišily, ale celkově je lze zhodnotit jako dobré. Nejhůře na tom byla četnost konzumace jednotlivých skupin potravin, která zhruba u poloviny předškolních dětí neodpovídala doporučením. Rozdíly mezi dětmi stravujícími se doma a v mateřské školce byly však nepatrné.