dc.contributor.advisor | Brůhová, Ludmila | |
dc.contributor.author | Kasperová, Eliška | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T12:01:01Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T12:01:01Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-02 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41229 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá kooperací fyzioterapie a logopedie u dětí školního věku s dětskou mozkovou obrnou (DMO). V první části je popsána DMO jako onemocnění - formy, vznik a narušená komunikační schopnost u těchto dětí. Následuje popis základních využívaných metod ve fyzioterapii. U logopedie jsem zmínila důležité faktory práce s těmito dětmi.
Druhá polovina je věnována praktické části, která je tvořena kvalitativním výzkumem vypracovaná formou kazuistik. Výzkumný soubor tvoří celkem tři děti s DMO - dvě dívky a jeden chlapec docházející do centra Kaňka o.p.s. Informace jsem získala pomocí vstupního kineziologického rozboru, aspekcí, náhledu do zdravotní dokumentace v případě anamnézy a výsledků terapie ze strany logopedky.
Prvním cílem mé práce bylo popsat diagnostické a terapeutické postupy ve fyzioterapii a logopedii u dětí školního věku s dětskou mozkovou obrnou. Druhým cílem bylo popsat rozdíl v efektivitě logopedie navazující na fyzioterapeutickou péči a logopedie prováděné izolovaně.
Každý pacient z výzkumného souboru absolvoval sedm terapií - vstupní kineziologický rozbor, dvě logopedické intervence bez předchozí fyzioterapie a čtyři fyzioterapie různé náplně s následnou logopedickou intervencí. Výsledky byly posuzovány na základě mého pozorování a hodnocení logopedky. Své terapie považuji za úspěšné, neboť se v mé práci prokázalo, že kooperace fyzioterapie a logopedie je opravdu důležitá a má své kladné výsledky. Došlo například ke zlepšení sedu dětí během logopedické terapie, uvolnění mimiky, zlepšení dechu pro logopedické cvičení či prodloužení fonační doby. | cze |
dc.format | 71 s. (98 717 znaků) | |
dc.format | 71 s. (98 717 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Dětská mozková obrna | cze |
dc.subject | fyzioterapie | cze |
dc.subject | logopedie | cze |
dc.subject | orofaciální oblast | cze |
dc.subject | Vojtova reflexní lokomoce | cze |
dc.subject | DNS (dynamická neuromuskulární stabilizace) | cze |
dc.subject | orofaciální stimulace | cze |
dc.subject | fonační doba | cze |
dc.subject | Cerebral palsy | eng |
dc.subject | physiotherapy | eng |
dc.subject | speech therapy | eng |
dc.subject | orofacial region | eng |
dc.subject | Vojta reflex locomotion | eng |
dc.subject | DNS (dynamic neuromuscular stabilization) | eng |
dc.subject | orofacial stimulation | eng |
dc.subject | phonation time | eng |
dc.title | Efektivita kooperace fyzioterapie a logopedie u dětí školního věku s dětskou mozkovou obrnou | cze |
dc.title.alternative | Effectiveness of co-operation of physiotherapy and speech therapy in school-age children with cerebral palsy | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 58031 | |
dc.description.abstract-translated | This Bachelor thesis focuses on a co-operation of physiotherapy and speech therapy in school-age children with cerebral palsy (CP). In the first part CP is described as an illness - its forms, origin and impaired communication ability of these children. Next is the description of basic methods used in physiotherapy. In speech therapy I mentioned important factors of working with these children.
The next section is dedicated to a practical part of the thesis, which is a quality research formulated by case studies. The research file is comprised of three children suffering CP - two girls and a boy, all three attending the Kaňka citizens' counselling centre. I gathered all the information using an entry kinesiological analysis, aspection, insight into their medical documentation and results given by their speech therapist.
The first goal of my work was to describe diagnostic and therapeutic procedures used in physiotherapy and speech therapy in school-age children with CP. The second goal was to describe the differences in effectivity between a speech therapy following a physiotherapeutic care and speech therapy conducted in isolation. Every patient from my research file underwent seven therapies - entry kinesiological analysis, two speech therapy interventions with no previous physiotherapy and four different physiotherapies followed by a speech therapy intervention. The results were assessed based on my observation and a speech therapist evaluation. I myself view these therapies as successful ones, because my work showed that a co-operation of physiotherapy and speech therapy is very important, and it has its positive results. For example, the children's sitting poses were improved during speech therapy, their face expressions were more relaxed, their breathing in speech therapy exercises improved or their phonation time was extended. | eng |
dc.date.accepted | 2019-06-12 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Fyzioterapie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace ve zdravotnictví | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Míková, Marcela | |