Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMachová, Alena
dc.contributor.authorMelicharová, Natálie
dc.date.accessioned2023-03-07T12:01:13Z
dc.date.available2023-03-07T12:01:13Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41246
dc.description.abstractTématem bakalářské práce je význam komunikace v laktačním poradenství. Práce se skládá ze dvou částí, a to z části teoretické a výzkumné. Na začátku teoretické části popisujeme kojení a jeho význam jak pro matku, tak i pro novorozence, dále jsou v práci popsány kapitoly jako fyziologie laktace, složení mateřského mléka a samozřejmě laktační poradenství jako takové. Nejdůležitější část teoretické části je rozhodně kapitola komunikace, která je v dalších podkapitolách dopodrobna rozebrána. Nesmí chybět ani prvky komunikace, verbální a neverbální komunikace a v neposlední řadě kapitola Prvky rozhovoru mezi zdravotníkem a pacientem, ve které je popisováno jak správně vést rozhovor s pacientem tak, aby byl úspěšný. V teoretické části je kladen velký důraz na edukaci v laktačním poradenství a na komplikace, které mohou při kojení nastat. Samozřejmě nemohou chybět ani polohy pro správnou techniku kojení, které jsou pro další fázi kojení nezbytné, a každá laktační poradkyně by je měla ovládat. Pro výzkumnou část byly stanoveny dva cíle. Prvním cílem práce bylo zmapovat spokojenost matek kojenců do jednoho roku s laktačním poradenstvím. Druhým cílem je zmapovat míru znalostí a komunikace v oblasti laktačního poradenství u laktačních poradkyň v terénu. K prvnímu cíli byla stanovena hypotéza, která zjišťuje, zda existují rozdíly ve spokojenosti matek s laktačním poradenstvím v závislosti na úrovni komunikačních dovedností laktačních poradkyň. K cíli druhému byla přiřazena výzkumná otázka, která se zaměřuje na míru znalostí a komunikaci v laktačním poradenství u laktačních poradkyň v terénu. Výzkum byl prováděn pomocí kvalitativního a kvantitativního výzkumu, kdy u kvalitativního šetření byly použity individuální polostrukturované hloubkové rozhovory. Ty byly vedeny s pěti laktačními poradkyněmi. Laktační poradkyně byly obeznámeny s tématem bakalářské práce a ubezpečeny o zachování anonymity. Na základě analýzy dat byly stanoveny tři hlavní kategorie s podkategoriemi. Z výsledků kvalitativního výzkumu bylo zjištěno, že laktační poradkyně mají komunikační 5 dovednosti v oblasti laktačního poradenství na velmi dobré úrovni. Odpovědi laktačních poradkyň se vcelku shodovaly a to nezávisle na sobě. Kvantitativní výzkum byl prováděn pomocí anonymního dotazníku, kde nás nejvíce zajímala spokojenost matek s laktační poradkyní. Celkem bylo vyplněno 126 dotazníků, které byly vyplňovány elektronicky v období od února 2019 do března 2019. Byla zvolena nulová hypotéza, kterou se podařilo potvrdit. Z výsledků kvantitativního výzkumu je zřejmé, že více než polovina dotazovaných matek by služeb laktační poradkyně v budoucnu znovu využila. Laktační poradkyně byly také hodnoceny matkami, které využily ať už v těhotenství nebo po porodu možnosti laktačního poradenství. Hodnocení laktačních poradkyň vyšlo spíše kladné než záporné, protože více než polovina matek hodnotila laktační poradkyně kladně. Výsledky výzkumu mohou být použity jako materiál pro lepší informovanost laktačních poradkyň, dále také pro laickou veřejnost, především z řad nastávajících matek, ale stejně tak jako studijní materiál do škol.cze
dc.format69 s. (117 618 znaků)
dc.format69 s. (117 618 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectLaktační poradenstvícze
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectlaktační poradkyněcze
dc.subjectmatkacze
dc.subjectkojenícze
dc.subjectLactation counselingeng
dc.subjectcommunicationeng
dc.subjectlactation consultanteng
dc.subjectmothereng
dc.subjectbreastfeedingeng
dc.titleVýznam komunikace v laktačním poradenstvícze
dc.title.alternativeMeaning of communication in the Lactation Counselingeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag58162
dc.description.abstract-translatedThe topic of this thesis is the importance of communication in lactation counseling. The thesis consists of a theoretical and a research section. At the beginning of the theoretical section, we describe breastfeeding and its importance for both mother and newborn, while other chapters describe lactation physiology, breast milk composition and lactation counseling. The most important part of the theoretical section is definitely the chapter named communication, which is discussed in greater detail. We cannot omit elements of communication, verbal and non-verbal communication and, last but not least, the chapter elements of communication between a healthcare professional and a patient, which emphasizes how to conduct a conversation with a patient to be successful. In the theoretical section, great emphasis is placed on education in lactation counseling and on complications that may occur during breastfeeding. Of course, we cannot leave out proper breastfeeding positions and correct techniques that are necessary for the next stage of breastfeeding, that every lactation advisor should know. Two goals have been set for the research section. The first aim of the work was to map the satisfaction of mothers of sucklings up to one year with lactation counseling. The second goal was to map the level of knowledge and communication lactation counselors have in the field of lactation counseling. According to the first goal the hypothesis was constructed so that there are differences in the satisfaction of mothers with lactation counseling depending on the level of their communication skills. A research question was assigned to the second goal and it focuses on the level of knowledge and communication lactation counselors have in the field of lactation counseling. The research was carried out using qualitative and quantitative research, whereby individual semi-structured and in-depth interviews were used in the qualitative survey. These were conducted with five lactation advisors. The lactation counselors were acquainted with the topic of the bachelor thesis and were assured of maintaining anonymity. Based on data analysis, three main categories with subcategories were set. The results of qualitative research have shown that lactation consultanst have 7 communication skills in lactation counseling at a very good level. The responses of the lactation counselors were matching, independent of each other. Quantitative research was conducted using an anonymous questionnaire whereby we were most interested in the satisfaction of mothers with the lactation counselor. A total of 126 questionnaires were filled in, which were completed electronically between February 2019 and March 2019. A zero hypothesis was chosen and later confirmed by reaserch. It is clear from the results of the quantitative research that more than half of the interviewed mothers would use the services of a lactation advisor in the future. Lactation counselors were also evaluated by mothers who used lactation counseling during pregnancy or after birth. The evaluation of lactation counselors was rather positive than negative, as more than half of the mothers evaluated the lactation consultants positively. The results of the research can be used as material for a better awarness among lactation counselors, as well as for the general public, especially for expectant mothers, but also as a study material for schools.eng
dc.date.accepted2019-05-28
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFilausová, Drahomíra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam