Podpora rozvoje hmatové percepce prostřednictvím materiálu Tactual Profile
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje hmatové percepce prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Cílem bakalářské práce je na základě teoretických východisek vymezeného tématu vytvořit individuální plán rozvoje hmatového vnímání u vybraného žáka se zrakovým postižením prostřednictvím materiálu Tactual Profile. Dílčím cílem bylo provést evaluaci plánu individuálního rozvoje dítěte. K výše uvedeným cílům byla stanovena výzkumná otázka: Jak přispěl materiál Tactual Profile k rozvoji hmatového vnímání u vybraného žáka?
Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První kapitola se zabývá vymezením pojmů zrakového postižení, etiologií, klasifikací. Kapitola druhá se věnuje edukaci žáků s postižením zraku, tj. institucionálnímu a legislativnímu zakotvení, speciálně pedagogické péči a reedukačním a kompenzačním možnostem, do kterých patří hmatové a sluchové vnímání či vyšší kompenzační smysly.
V praktické části jsou zařazeny tři kapitoly. Kapitola třetí vymezuje cíle práce a metodický postup, včetně představení metody Tactual Profile a dítěte vzdělávaného v mateřské škole, které bylo předmětem výzkumného šetření. K naplnění cílů práce je použita kvalitativní strategie v designu případové studie, využívající metody analýzy dokumentů, zúčastněného pozorování a rozhovoru s pedagožkami. Kapitola čtvrtá představuje návrhy speciálně pedagogických intervencí pro individuální rozvoj sledovaného dítěte. Závěrečná pátá kapitola je vyhrazena souhrnu a diskusi.