dc.contributor.advisor | Šesták, Jan | |
dc.contributor.author | Dvořáková, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T12:01:16Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T12:01:16Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-06 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41249 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá rolí osobního asistenta při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách zřízených podle §16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb. Hlavním cílem práce bylo analyzovat a popsat roli osobního asistenta. Cíl byl východiskem pro dvě výzkumné otázky, díky nimž jsem zjistila, jakým způsobem podporuje osobní asistent žáka při vzdělávání, a jak hodnotí působení a roli osobního asistenta při vzdělávání žáků osobní asistent, vedoucí služby poskytující osobní asistenci a zástupce školského zařízení. Cílů bylo dosaženo studiem odborné literatury a kvalitativním výzkumem.
Teoretická část bakalářské práce se zaměřuje především na objasnění pojmů osobní asistent, asistent pedagoga, speciální vzdělávání, zdravotní postižení a vysvětlení pojmu osoba se speciálními vzdělávacími potřebami.
Praktická část přináší informace o konkrétních organizacích, ve kterých jsem realizovala výzkum. Byly to Centrum ARPIDA, Centrum Kaňka a Diakonie Rolnička. Výzkum probíhal pomocí kvalitativní strategie, metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Bakalářská práce může být zdrojem informací, volně dostupných v akademické knihovně Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. A to nejen pro studenty specializovaných oborů, ale také pro širokou a laickou veřejnost.
Práce přináší poznatky v oblasti role a pozice osobního asistenta při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Z výsledku výzkumu je patrné, že osobní asistent je důležitou a nezbytnou součástí vzdělávacího procesu žáků, hlavně těch s těžkým zdravotním nebo kombinovaným postižením. | cze |
dc.format | 73 s. (132 230 znaků) | |
dc.format | 73 s. (132 230 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Osobní asistent | cze |
dc.subject | osoba se speciálními vzdělávacími potřebami | cze |
dc.subject | zdravotní postižení | cze |
dc.subject | speciální vzdělávání | cze |
dc.subject | standardy kvality sociálních služeb | cze |
dc.subject | Personal assistant | eng |
dc.subject | person with specific educational needs | eng |
dc.subject | disability | eng |
dc.subject | special education | eng |
dc.subject | quality standards of social services | eng |
dc.title | Role osobního asistenta při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami | cze |
dc.title.alternative | The role of personal assistant in education pupils with specific eduacational needs | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 58165 | |
dc.description.abstract-translated | The bachelor´s thesis deals with the role of a personal assistant in the education of pupils with specific educational needs in schools set under §16 par. 9 Act No. 561/2004. The main aim of this work was to analyse and describe the role of a personal assistant. The result was a starting point for two following questions. I found out how a personal assistant supports a pupil in studying and how the work of a personal assistant is rated by a personal assistant, a head of service, and a representative of school establishment. The results were achieved by studying scientific literature and qualitative research.
The theoretical part of the bachelor´s thesis is focused on clarifying the concepts of a personal assistant, a teaching assistant, special educating, disability and explaining the concept of a person with special educational needs.
The practical part provides information about specific organizations, in which I have done the research. The ARPIDA Centre, the Kaňka Centre, and Diakonie Rolnička. The research was conducted using qualitative strategy, and semi-structured interview method.
The bachelor´s thesis can be a source of information, freely available in the academic library of the University of South Bohemia in České Budějovice. For example, for students in specialized fields, and also for general public.
The bachelor´s thesis provides insight into the role of a personal assistant in the education of pupils with special educational needs. The result of the research shows that a personal assistant is an important and necessary element in the educational process of pupils with severe health or combined disabilities. | eng |
dc.date.accepted | 2019-06-14 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Březinová, Andrea | |