Asistent pedagoga a jeho role při integraci žáka s poruchou autistického spektra v běžné základní škole
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá pozicí asistenta pedagoga ve vztahu k integraci žáků s poruchou autistického spektra (PAS) na běžné základní škole v Praze. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol, ve kterých jsou stručně charakterizovány jednotlivé poruchy autistického spektra, vymezeny pojmy integrace a inkluze pro potřeby této práce a popis pozice asistenta pedagoga v rámci integrace žáků s PAS společně s kompetencemi tohoto pracovníka.
Praktická část je tvořena výzkumnou sondou kvantitativního charakteru na základě nestandardizované ankety, která byla vyhodnocena z pěti běžných základních škol v Praze, jenž integrují žáky s PAS. Anketa s uzavřenými odpověďmi, doplněná o čtyři otevřené, byla určena pouze pro pozici asistenta pedagoga. Závěry ankety jsou na základě četností zpracovány do grafů.
Součástí závěru bakalářské práce jsou podklady pro další výzkum, případně co by se dalo změnit nebo zlepšit v oblasti vzdělání, praxe a kompetencí asistenta pedagoga pro potřeby integrace žáků s PAS do běžné základní školy.