Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorLevá, Tereza
dc.date.accessioned2023-03-07T12:01:21Z
dc.date.available2023-03-07T12:01:21Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41256
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá úlohou dětské knihy s hmatovými ilustracemi v rozvoji dítěte s postižením zraku v mladším školním věku. Hmatová kniha je určena dětem se zbytky zraku nebo nevidomým. Díky hmatovým knihám může dítě prožívat radost ze čtení. Nezastupitelnou roli mají ve vytváření pojmů a představ a vytváření slovní zásoby. Četba podporuje interakci mezi nevidomým čtenářem a vidícími členy jeho rodiny. Prohlížení obrázků také podporuje orientaci v ploše a rozvoj hmatu (Ripley, 2007). Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje dítěti se zrakovým postižením, jeho specifickým vývojem a také zrakovým vadám v dětském věku. Ve druhé kapitole je uvedena reedukace a kompenzace zrakového postižení a popsání hmatového a sluchového vnímání. Třetí kapitola se zaměřuje na edukaci dětí se zrakovým postižením v mladším školním věku, jejich specifickým vzděláváním a tyflografikou v mladším školním věku. Poslední kapitola je věnovaná dětské knize s hmatovými ilustracemi. Praktická část bakalářské práce je rozdělena na tři kapitoly. První kapitola se věnuje metodologii, druhá kapitola pojednává o analýze a interpretaci dat a třetí je věnovaná případové studii nevidomého chlapce, který dochází do základní školy pro zrakově postižené v Plzni. Cílem mé bakalářské práce bylo zpracování teoretických souvislostí vymezeného tématu a na jejich podkladě provést kvalitativní případovou studii. Technikami sběru dat byly polostrukturovaný rozhovor, který jsem vedla se zákonnými zástupci, pozorování a analýza dokumentů. Dílčím cílem bylo popsat přínos a způsob práce s dětskou hmatově ilustrovanou knihou rodičů dětí se zrakovým postižením. Z kvalitativní analýzy vyplynulo, že hmatová kniha je vhodným nástrojem pro lepší rozvoj jemné motoriky či hrubé motoriky, protože dítě si samo vyzkouší vyndat knihu z tašky či naopak knihu vrátit, otáčet jednotlivé strany. Má také možnost se zaměřit buď na detail nebo celek knihy, učit se komunikovat s dospělou osobou, upevňovat schopnost orientace na ploše nebo prostřednictvím hmatové percepce získat zkušenost s novými materiály. Čtením hmatové knihy rozvíjíme také sluchovou percepci, paměť, myšlení, pozornost. Na základě získaných zkušeností během pozorování nevidomého chlapce lze usoudit, že během čtení hmatové knihy na dítě působí řada faktorů, a to, jestli má dítě motivaci ke čtení, zda má zájem a také osoba, která s dítětem pracuje. Také má zde důležitý vliv pozornost, místo či poloha dítěte u čtení hmatové knihy, jeho nálada nebo samotné provedení hmatové knihy.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdětská kniha s hmatovými ilustracemicze
dc.subjectmladší školní věkcze
dc.subjecttyflograficecze
dc.subjectzrakové postiženícze
dc.subjectchildren's book with tactile illustrationseng
dc.subjecttyflographyeng
dc.subjectvisual impairmenteng
dc.subjectyounger school age.eng
dc.titleÚloha dětské knihy s hmatovými ilustracemi v rozvoji dítěte s postižením zraku v mladším školním věkucze
dc.title.alternativeThe role of children's book with tactile illustrations in the development of young school child with visualy imapairmenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag58173
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis deals with the role of children's book with tactile illustratitons in the development of a child with visual impairment at a younger school age. The tactile book is intendedfor children with visual impairment ot blindness. With tactile books, the child can anjoy reading. They play an irreplaceable role in the development of conceps and ideas and vocabulary. Reading promotes the interaction between the blind reader and the seeing members of his family. Image viewing also support desktop orientation and touch development (Ripley, 2007). The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part contains four chapters. The firts chapter deals with children with visual impairment, its specific development and also with visual defects in chilhood. In the second chapter there is reeducation and compensation of visual impairment and description of tactile and auditory perception. The third chapter is foused on education of children with visual impairment in younger school age, thir specific education and tyflography in younger school age. The last chapter is devoted to children's book with tactile illustrations. The practical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the methodology, the second chapter deals eith the analysis and interpration of data and the third one deals with the case study of a blinf boy who attends elementary school for the visually impairment in Pilsen. The aim of my bachelor thesis was to elaborate a theoretical context of a defined topic and to carry out a qualitative case study based on it. Data collection tachniques were legal representatives, observation and document analysis. The partial goal was to describe the contribution and way of working with a tactically illustrated children's book with parents with children visual impairment. A qualitative analysis has shown that a tactile book is a good toll fot better development of fine motor skulls or gross motor skulls, as the child will try to pull the book out of the bag or return the book, turn the pages. It also has the option of focusing on either detail ort he whole book, learning to communicate with adults, strengthening the ability to navigate on the surface, or gaining experience with new materials through tactile perception. By reading the tactile book, we also develop hearing perception, memory, thinking, attention. Based on the experinece of observing a blind boy, it can be cloncluded that when reading a tactile book on a child, there are many factor whether the child has an incentive to read, whether he is interested, ans also a person workiing with the child. Also important is the attention, location or position of the child when reading the tactile book, its mood, ort he tactile book itself.eng
dc.date.accepted2019-09-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam