Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
Abstrakt
Ve své bakalářské práci se zabývám Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
V první kapitole teoretické části charakterizuji ústavní a ochrannou výchovu. Popisuji, za jakých okolností se děti do institucionální péče mohou dostat, a jak je tato tématika legislativně ošetřena. Ve druhé kapitole se zabývám školskými zařízeními pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Ve třetí kapitole představuji Standardy kvality péče, které platí pro školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy schválené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy roku 2015. Dále uvádím jednotlivé zásady, které musí zařízení dodržovat a v neposlední řadě tři stupně reflexe kvality ve vztahu k dodržování Standardů.
V praktické části jsem si zvolila dva cíle. Nejprve jsem popsala a analyzovala Standardy kvality péče a dalším cílem práce je zjistit, zda jsou zaměstnanci z vybraných typů zařízení na území Jihočeského kraje dostatečně proškoleni v dodržování Standardů. Pro své šetření jsem zvolila kvalitativní výzkum, metodu dotazování, techniku polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumným souborem byli zaměstnanci na pozicích denního vychovatele, etopeda nebo sociálního pracovníka. Z výsledků mé práce vyplývá, že zaměstnanci o Standardech mají přehled, proběhlo spokojivé školení a vědí, jak s nimi nakládat. Stupně reflexe kvality probíhají průběžně. Závěrem mohu konstatovat, že zavedení Standardů kvality výrazněji neovlivnilo informanty při individuální práci s dětmi.
Tato práce může sloužit jako informační materiál pro studenty zdravotních, sociálních či pedagogických oborů. Dále může být vhodná pro zaměstnance působící v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a také pro širší veřejnost, které se tato problematika týká.