Odborná příprava v oblasti canisterapie
Abstrakt
Cílem bakalářské práce je zmapovat odbornou přípravu (možnosti vzdělávání, odborná způsobilost, znalosti, vědomosti, dovednosti, kompetence) v oblasti canisterapie v České republice a navrhnout požadavky pro výkon profese canisterapeuta v sociálních službách. Prvním dílčím cílem je zjistit, jaké jsou aktuální požadavky na vzdělávání a odbornou přípravu v oblasti canisterapie, která je poskytována v sociálních službách. Druhým dílčím cílem je definovat profesi canisterapeuta a navrhnout kvalifikační požadavky, požadavky na vzdělání a supervize pro výkon profese canisterapeuta. Práce je rozdělena na dvě části, a to část teoretickou a část praktickou. Teoretická část obsahuje dvě hlavní kapitoly. V první kapitole jsou vymezeny pojmy z oblasti canisterapie a požadavky na poskytování canisterapie v sociálních službách. Druhá kapitola této části obsahuje požadavky na vzdělávání a odbornou přípravu v oblasti canisterapie. V praktické části jsou definovány dvě hlavní výzkumné otázky a ke každé hlavní výzkumné otázce jsou definovány dílčí výzkumné otázky. Výzkum byl realizován kvalitativní výzkumnou strategií, metodou dotazování a technikou polořízeného rozhovoru. Pro rozhovory byl předem připravený záznamový arch s otázkami rozdělenými do čtyř okruhů. Rozhovory byly uskutečněny s 10 canisterapeuty, kteří poskytují canisterapii v sociálních službách.
Jak výsledky výzkumu potvrdily, odborná příprava canisterapeutických týmů je v současnosti stále nejednotná. Různá canisterapeutická sdružení mají různé požadavky na výcvik a zkoušení canisterapeutických týmů. Komunikační partnerky nejčastěji uvedly požadavek na vzdělání canisterapeuta absolvovat studium humanitního oboru. Nejčastěji se canisterapeutky účastní supervize buď v canisterapeutickém sdružení či absolvují supervizi v rámci své profese. Z výsledků také vyplynulo, že canisterapeut by měl mít empatický, flexibilní, přizpůsobivý a kreativní. Z dovedností pak nejčastěji canisterapeutky definovaly výborné komunikační dovednosti, kynologické dovednosti a umět vymyslet pro klienty program, který zaujme. Pro výkon canisterapie byly nejčastěji definovány znalosti z oblasti sociální práce, znalost cílové skupiny a jejích specifických potřeb a perfektně znát svého psa. Canisterapeutky se také shodly na potřebě získaných zkušeností z pomáhající profese. Domnívají se, že působení zastřešující organizace by mohlo pomoci ke sjednocení pravidel.
Bakalářskou práci lze využít jak pro odbornou, tak i laickou veřejnost. Výsledky mohou být použity pro nestátní neziskové organizace, které usilují v současné době o zařazení canisterapeuta mezi profesi a povolání existující na trhu práce a organizace zabývající se canisterapií.