Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMotlová, Lenka
dc.contributor.authorŠtěpánková, Tereza
dc.date.accessioned2023-03-07T12:01:55Z
dc.date.available2023-03-07T12:01:55Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41295
dc.description.abstractCílem bakalářské práce bylo zjistit přínos sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi s poruchou autistického spektra ve vybraném zařízení, a to jak z pohledu rodičů, tak sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách. Do teoretické části byly zahrnuty základní pojmy týkající se poruchy autistického spektra, rodiny s dítětem s poruchou autistického spektra, informace o sociálně aktivizačních službách pro rodiny s dětmi. V empirické části byla zodpovězena hlavní výzkumná otázka týkající se přínosu sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi s poruchou autistického spektra. Prostřednictvím dílčích výzkumných otázek jsem se snažila zmapovat přínos jednotlivých činností sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, konkrétně přínos výchovných vzdělávacích a aktivizačních činností, sociálně terapeutických činností a nácviků sociálních dovedností. Pro výzkum byla vybrána kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Data byla analyzována prostřednictvím metody vytváření trsů. Výzkumné soubory byly zvoleny pomocí účelového výběru. První výzkumný soubor tvořilo 6 rodičů a druhý soubor 2 sociální pracovnice a 2 pracovnice v sociálních službách splňující předem stanovená kritéria. Výzkum ukázal, že přínos sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi s poruchou autistického spektra je v tom, že se rodině dostane pomoci za každé situace, rozvíjí se jim dítě, získávají kontakt s jinými rodinami, se kterými tak mohou sdílet své starosti, poradit se a získají pocit, že nejsou sami. Za přínosné se jeví také použití terénní sociální práce, protože dítě pracuje v přirozeném prostředí, využívá nabyté dovednosti v praxi, dítě se učí dovednosti běžného dne, rodina získá nové zážitky, ale také chvíli pro sebe. Jako hlavní přínosy výchovných vzdělávacích a aktivizačních činností uváděli rodiče dětí s PAS kontakt s ostatními dětmi, rozvoj dítěte, adaptace na hluk, kontakt s ostatními rodiči, zapojení sourozence do aktivit a odpočinek rodiče během aktivit. Sociální pracovnice a pracovnice v sociálních službách spatřovaly přínos výchovných, vzdělávacích a aktivizačních činností rovněž v odpočinku pro rodiče, sociálním kontaktu, ale také v naučení dovedností pro běžný život, kvalitnější komunikaci, rozvoji pohybových dovedností, a faktu, že se rodina začleňuje do společnosti. Jako hlavní přínosy sociálně terapeutických činností u rodin s poruchou autistického spektra uváděli rodiče nasměrování terapeutem, získání pocitu, že vše lze vyřešit, sdílení starostí a vnitřní klid. Sociálním pracovnicím spatřovali v této kategorii za přínosné, že se rodiny podporují navzájem, snižuje se u nich stres a dítě se rozvíjí v sociální oblasti. Mezi hlavní přínosy nácviků sociálních dovedností uvádějí rodiče dětí s PAS to, že mají volno, děti se učí toleranci, přizpůsobují se, učí se nápodobou, spolupracovat a být součástí kolektivu, zkvalitňuje se jim komunikace, nabyté dovednosti aplikují v praxi. Sociální pracovnice a pracovnice v sociálních službách rovněž považují za přínosné rovněž to, že rodiče mají chvíli pro sebe, ale také, že rodiče mohou využít skupinovou konzultaci ohledně průběhu terapie, rodič vidí pokroky dítěte, děti se učí vyjadřovat své potřeby a především ovládat své emoce Bakalářská práce bude sloužit jako zpětná vazba pro pracovní tým v Občanském sdružení ProCit, z.s. ohledně smysluplnosti a kvalitě poskytovaných sociálně aktivizačních činností.cze
dc.format95 s. (158 838)
dc.format95 s. (158 838)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpřínos; sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi; rodina; dítě; porucha autistického spektra; výchovnécze
dc.subjectvzdělávací a aktivizační činnosti; sociálně terapeutické činnosti; sociální dovednosticze
dc.subjectBenefit ; Socially Activating Services for Families with Children; Family; Child; Autism Spectrum Disorder; Educational and Activating Activities; Social Therapy Activitieseng
dc.subjectSocial Skillseng
dc.titleSociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmicze
dc.title.alternativeSocially Activating Services for Families with Childreneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag58311
dc.description.abstract-translatedThe aim of this bachelor thesis was to find out a benefit of Socially Activating Services for Families with Children with autism spectrum disorders. Into account were taken points of view of parents with children with autism spectrum disorders, social workers and social service workers. In the theoretical part, the basic terms was defined. The terms included informations about autism spectrum disorders, families with children with autism spectrum disorders and socially activating services for families with children with autism spectrum disorders. In the practical part, the research question, dealing a benefit of socially activating services for families with children with autism was answered. Partial research questions tried to map the benefits of individual social activities of socially activating services for families with children with autism spectrum disorders. Specifically they included education and activation activities, social therapeutic activities and social skills training. The method of interviewing by means of half-structured interview, as well as qulitative research strategy were chosen ro the research. The analysis of the data was made with the use of clustering. The research sets were chosen with the help of purposed choice. The first research set consisted of 6 parents and the second one consited of 2 social workers and 2 social service workers fulfilling the predetermined choosing criteria. The research showed the main benefits of the Socially Activating Services for Families with Children with autism spectrum disorders: families gets help in every situation, child development, touch with other families, parents can share their worries and can consult with other families and feeling they are not alone. With using the street work it seems to be beneficial, because the child learns in a natural environment, uses the acquired skills in practice, the child learns the skills of the day, the family gains new experiences but also free time. According to opinion of parents main benefits of educational and activation activities were contact with other children, child development, adaptation to noise, contact with other parents, involvement of siblings in activities and rest for the parents during activities. The interviewed social workers and social services workers listed as the main benefits of educational and activation activities: resting for families, establishing and maintaining social contact, learning skills for everyday life, better communication, developing motor skills, and the fact that he family is integrated into society. According to opinion of parents, the main benefits of social therapeutic activities were finding the right way with the therapist, knowing that everything can be solved, sharing worries and calming inner. The interviewed social social workers listed as the main benefits of social therapeutic activites: supporting families with each other, reducing stress and developing the child in the social field. There are the main benefits of the social skills training according to opinion of parents of children with autism spectrum disorders: free time for parents, learning tolerance in children, children adapting, learning with imitation, learning cooperation, being part of collective, improving communication and applying skills in practice. There are the main benefits of the social skills training for family and their children with autism spectrum disorders according to opinion of social workers and social service workes: free time for parents, parents can use group counseling of social skills training, seeing the progress of the child and the children learn to express their needs and especially control their emotions. The bachelor thesis will serve as a feedback for the staff of Občanské sdružení ProCit, z.s. about the meaningfulness and the quality of the social activating activities.eng
dc.date.accepted2019-06-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMojžíšová, Adéla


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam