dc.contributor.advisor | Dvořáčková, Dagmar | |
dc.contributor.author | Jestřáb, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T12:01:59Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T12:01:59Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41300 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá očekávanou rolí supervizora v zařízeních sociálních služeb. Cílem této práce bylo zmapování očekávané role supervizora z pohledu vedoucích pracovníků sociálních služeb s registrovanými službami domovů se zvláštním režimem v Jihočeském kraji.
Práce je složena z teoretické a výzkumné části. První kapitola uvádí čtenáře do kontextu poskytování sociálních služeb v souladu s aktuální legislativní úpravou a zvláštní prostor je zde věnován sociální službě "domov se zvláštním režimem" a jeho cílové skupině. Dále je zde rozebírán pojem "pomáhajících profesí" a jejich uplatnění v sociálních službách. Druhá kapitola teoretické části se zaobírá supervizí a jejím pojetím v sociální práci. V části věnované supervizi je tento proces definován, jsou zde uváděny cíle a funkce či druhy a formy, opomenut nezůstává ani supervizní kontrakt. Část věnovaná supervizorovi pojednává o jeho odborné způsobilosti a osobnostních předpokladech. Poslední z tří kapitol teoretické části detailně probírá kritéria hodnocení supervizora ve smyslu osobnostních předpokladů, dojednávání supervizního kontraktu, etických a morálních aspektů, vzdělání a odborných předpokladů, přímého řízení
a vedení supervize, vedení dokumentace a sdělování získaných poznatků.
Empirická část již zkoumá očekávanou roli supervizora z pohledu vedoucích pracovníků. Hlavní výzkumná otázka zněla: "Jaká je očekávaná role supervizora
z ohledu vedoucích pracovníků?"
Pro zodpovězení hlavní výzkumné otázky byly stanoveny následující čtyři dílčí výzkumné otázky: Jaké osobnostní předpoklady ovlivňují kvalitu supervizora? Jaké předpoklady by měl splňovat supervizor po odborné stránce ve smyslu vzdělání? Jak vypadají optimálně formální náležitosti supervize? Jak by měl vypadat výstup ze supervize?
Výzkum byl proveden pomocí kvalitativní výzkumné strategie, ke sběru dat byla zvolena technika polostrukturovaného rozhovoru s vedoucími pracovníky sociálních služeb s registrovanými službami domovů se zvláštním režimem v Jihočeském kraji.
Výzkum byl uskutečněn ve dvou fázích. První fází byl předvýzkum a druhou fází pak samotný výzkum. Výzkumný soubor byl sestaven za užití kvótního výběru a tvořilo jej deset informantů.
Z výzkumu vyplynulo, že u osobnostních předpokladů jsou kladně hodnoceny komunikační schopnosti a schopnost vciťování se do druhých. Naopak nežádoucí je arogance, autoritativnost, zesměšňování, sebestřednost nebo impulzivita. Lépe přijímaný je supervizor mužského pohlaví, který dosáhl alespoň středního věku. Supervizor by si měl uvědomovat, že disponuje při vedení supervizí mocí a vědomě by ji zneužívat neměl.
Dále z bádání vzešlo, že pokud je od supervizora očekáváno mimo osobnostní předpoklady vzdělání, pak je to vysokoškolské v oboru psychologie, sociální práce, andragogika či sociologie. Supervizní výcvik má dopomoci supervizorovi k vyšší profesionalitě a psychoterapeutický výcvik má přispět k tomu, aby pracoval odborněji.
Zjištěno bylo též, že většina zařízení uzavírá supervizní kontrakt na dobu jednoho roku a následně jej povětšinou prodlužuje. V kontraktu specifikuje zejména platební podmínky a mlčenlivost.
Ze získaných dat lze dále konstatovat, že supervize má probíhat optimálně jednou za tři měsíce, a to ve formě kombinace individuálních a skupinových supervizí. Probíraná by měla být primárně témata pracovní zejména na úrovni intepresonálních vztahů. Zařízení hodnotí pouze samotný průběh supervize a její dopad, nikoli supervizora.
Rozhovory byly zaznamenány na diktafon, následně doslovně transkripčně přepsány
a zpracovány metodou vytváření trsů. Trsy posléze byly zakódovány a rozděleny do obecnějších kategorií.
Výsledky mohou posloužit zařízením, ve kterých výzkum probíhal, při dojednávání očekávané role supervizora. | cze |
dc.format | 61 s. (103 978 znaků) | |
dc.format | 61 s. (103 978 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Supervize; supervizor; kompetence; kvalita; představa; domov se zvláštním režimem | cze |
dc.subject | Supervision; Supervisor; competence; quality; idea; a special regime home | eng |
dc.title | Role supervizorů v zařízení sociálních služeb z pohledu vedoucích pracovníků | cze |
dc.title.alternative | The role of supervisors in social service facilities from the perspective of executives | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 58318 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis deals with the expected role of the supervisor in the social services facility. The aim of this thesis was to map the expected role of supervisor from the perspective of senior social service workers with registered services of special regime homes in South Bohemia.
The thesis consists of a theoretical and a research part. The first chapter introduces the context of providing social services in accordance with the current legislation. Special space is dedicated to the social service - "home with a special regime" and its target group. Furthermore, the term "helping professions" and their application in social services are discussed. The second chapter of the theoretical part deals with supervision and its conception in social work. In the section on supervision, this process is defined, goals and functions or types and forms are mentioned, the supervisory contract is also added. The section devoted to the supervisor discusses his / her professional competence and personality assumptions. The last third chapter of the theoretical part presents in detail the evaluation criteria of the supervisor in terms of personality qualities, negotiating a supervision contract, ethical and moral aspects, education and professional assumptions, direct management and supervision management, documentation and communication of acquired knowledge.
The empirical part examines the expected role of supervisor from the perspective of executives. The main research question was: "What is the expected role of the supervisor in terms of executives?"
The following four research questions have been set to answer the main research question: What personality assumptions influence the quality of the supervisor? What qualities should a supervisor meet professionally in terms of education? What do the formalities of supervision optimally look like? What should supervision output look like?
The research was carried out by means of a qualitative research stratégy. To collect data, there was chosen the technique of semi-structured interview with senior social service workers with registered services of special regime homes in the South Bohemian Region.
The research was conducted in two phases. The first phase was pre-research and the second phase was the research itself. The research sample was compiled using quota selection and consisted of ten informants.
The research showed that the communication skills and the ability to empathize with others are positively evaluated in personality assumptions. On the contrary, arrogance, authoritarianism, ridicule, self-centered or impulsive behaviour is undesirable. A male supervisor who has at least a middle age is better accepted. The supervisor should be aware of the fact that he / she has power of supervising and should not deliberately abuse it.
In addition, research suggests that if a supervisor is expected to have a proper education, then it should be in the form of a university degree in psychology, social work, andragogy or sociology. Supervisory training is intended to serve the supervisor for higher professionalism and psychotherapeutic training to help him / her work more professionally.
It was also found that most of the facilities has a supervisory contract for a period of one year and then mostly prolongs it. In particular, he / she specifies payment terms and confidentiality
Furthermore, from the obtained data it can be stated that supervision should be performed every three months in the form of a combination of individual and group supervision. The topics should be primarily working topics, especially at the level of inter-institutional relations. The facility evaluates only the process of supervision and its impact, not the supervisor.
The interviews were recorded on a dictaphone, then literally transcribed and processed by the clusthering method. The clusters were then encoded and divided into more general categories. | eng |
dc.date.accepted | 2019-06-12 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Mojžíšová, Adéla | |