dc.contributor.advisor | Francová, Hana | |
dc.contributor.author | Bednářová, Pavlína | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T12:02:04Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T12:02:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-02 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41306 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zaměřuje na to, zda uložená výchovná opatření ovlivňují chování jednotlivých členů rodin v takové míře, že jsou schopni změnit dosavadní styl života ve prospěch svých dětí. Hlavním cílem práce bylo porovnat názory pracovníků OSPOD a rodin na uložená výchovná opatření. Dílčím cílem bylo zmapovat zkušenosti pracovníků OSPOD s aktivizací rodin v souvislosti s uloženým výchovným opatřením.
Teoretická část obsahuje definování pojmů rodina, rodinné prostředí a výchova. Větší část je věnována činnosti OSPOD v rodinách v souvislosti s ukládáním výchovných opatření. V závěru jsou popsány důvody a způsoby ukládání výchovných opatření, což je vzhledem k tématu práce stěžejní.
Empirická část byla zpracována formou kvalitativního výzkumu. Pro samotný sběr informací byla použita metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořily pracovnice OSPOD a rodiny s uloženým výchovným opatřením, celkem bylo osloveno 12 komunikačních partnerů. Zjištěná data byla dále zpracována metodou vytváření trsů, tj. hledání spojitostí v odpovědích.
Výzkumem bylo zjištěno, že se názory pracovnic OSPOD a rodin částečně liší.
Z pohledu rodičů výchovná opatření převážně přispívají ke zlepšení situace rodiny. Rodiče si skrze ně uvědomují své nedostatky v péči o děti a snaží se je napravit. Pracovnice OSPOD se ve svých postojích neshodují. Některé se ztotožňují s názory rodičů, ostatní jsou opačného názoru. Jestliže rodina výchovné opatření vnímá pouze negativně, spolupráci záměrně sabotuje.
Výsledky práce mohou být užitečné pro orientaci pracovníků OSPOD v aplikování určitých výchovných opatření účinných pro řešení rodinné situace. | cze |
dc.format | 60 s. | |
dc.format | 60 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Rodina | cze |
dc.subject | výchova | cze |
dc.subject | výchovné opatření | cze |
dc.subject | sociální pracovník | cze |
dc.subject | sociálně-právní ochrana dětí | cze |
dc.subject | správní řízení | cze |
dc.subject | soud | cze |
dc.subject | Family | eng |
dc.subject | upbringing | eng |
dc.subject | educational measure | eng |
dc.subject | social worker | eng |
dc.subject | social and legal protection of children | eng |
dc.subject | administrative management | eng |
dc.subject | court | eng |
dc.title | Změny chování v rodinách v kontextu uloženého výchovného opatření | cze |
dc.title.alternative | Changes in Behavior in Families in the Context of the Educational Measure Imposed | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 58332 | |
dc.description.abstract-translated | The bachelor thesis focuses on whether the imposed educational measures influence the behavior of individual family members to such an extent that they are able to change the existing lifestyle for the benefit of their children. The main aim of the work was to compare the opinions of OSPOD workers and families on the imposed educational measures. The partial goal was to map the experience of OSPOD workers with the activation of families in connection with the imposed educational measure.
The theoretical part contains the definition of the terms family, family environment and education. The greater part is devoted to the activities of OSPOD in families in connection with the imposition of educational measures. In the conclusion, the reasons and ways of imposing educational measures are described, which is crucial given the topic of the thesis.
The empirical part was processed in the form of qualitative research. The method of questioning, the technique of semi-structured interview was used for the actual collection of information. The research group consisted of OSPOD workers and families with imposed educational measures; 12 communication partners were approached in total. The data was further processed by the method of generating clusters, i.e. searching for continuity in responses.
The research found that the opinions of OSPOD workers and families differed in part. From the parents' point of view, educational measures mostly contribute to improving the family situation. Through them, parents realize their deficiencies in childcare and try to correct them. While OSPOD workers do not agree in their attitudes. Some identify with the views of the parents, others share the opposite view. If the family perceives educational measures only negatively, it deliberately sabotages cooperation.
The results of the work can be useful for orientation of OSPOD workers in applying certain educational measures effective for solving family situation. | eng |
dc.date.accepted | 2019-06-04 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Sociální práce ve veřejné správě | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Sociální politika a sociální práce | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Švestková, Renata | |