Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFrancová, Hana
dc.contributor.authorBělochová, Lucie
dc.date.accessioned2023-03-07T12:02:05Z
dc.date.available2023-03-07T12:02:05Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41307
dc.description.abstractV bakalářské práci se zabývám rolí sociálního pracovníka v dětském domově, přičemž hlavním cílem této práce je zmapování aktivit sociálního pracovníka v tomto zařízení. V rámci výzkumu se věnuji otázkám participace sociálního pracovníka při obnově vztahů s rodinou, jakými aktivitami se podílí sociální pracovník na přípravě odchodu dítěte z dětského domova, jaká je jeho role při mimoškolním vzdělávání dítěte nebo jak vypadá práce s dítětem, které má poruchu chování. Pro dosažení těchto cílů bylo zvoleno výzkumného šetření formou kvalitativního výzkumu. Pro kvalitativní výzkum a dosažení stanoveného cíle byla stanovena metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor je tvořen šesti sociálními pracovnicemi, které pracují v dětském domově v Plzeňském a Jihočeském kraji. Výzkumné šetření probíhalo v březnu roku 2019. Analýza získaných rozhovorů byla zpracována pomocí kódování dat s následnou kategorizací. Tato analýza prokázala, že činnost sociálního pracovníka v dětském domově je velice různorodá, jelikož musí aktivně spolupracovat s různými orgány, aktivně vyhledávat neziskové organizace, které poskytují mimoškolní vzdělávání dětem, spolupracuje s rodinou dítěte a tvoří jakýsi článek v předávání informací mezi dětským domovem a dalšími zařízeními. Bylo zjištěno, že sociální pracovník účelně rodinu nekontaktuje. Na odchod dítěte z DD je dítě poměrně dobře připravováno. Dětský domov mu poskytne jednorázový finanční prostředek tzv. odchodné nebo startovací balíček, který poskytují různé neziskové organizace, nikoli DD. Z výzkumu vyplývá, že dítě je individuálně vzděláváno z pozice vychovatele, kterou doplňují výše zmíněné neziskové organizace. V dětských domovech se také vyskytuje problém ohledně poruchy chování dítěte. Sociální pracovnice uvedly, že děti především porušují sociální normy a nevhodně se projevují ve škole. Specifické přístupy nejsou aplikovány v žádném zkoumaném zařízení a přístup k dětem je velice individuální.cze
dc.format55 s.
dc.format55 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdětský domovcze
dc.subjectsociální pracovníkcze
dc.subjectparticipacecze
dc.subjectnáhradní rodinná péčecze
dc.subjectústavní výchovacze
dc.subjectporuchy chovánícze
dc.subjectvzdělávání dítětecze
dc.subjectchildren's homeeng
dc.subjectsocial workereng
dc.subjectparticipationeng
dc.subjectalternative family careeng
dc.subjectinstitutional careeng
dc.subjectbehavioral disorderseng
dc.subjectchild educationeng
dc.titleRole sociálního pracovníka v dětském domověcze
dc.title.alternativeThe Role of a Social Worker in a Children's Homeeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag58333
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis deals with the role of a social worker in children's home. The main goal of this thesis is to map the activities of a social worker in this facility. As part of the research, I focus on the issues of social worker participation in the restoration of family relationships, then what activities a social worker participates in preparing for the departure of a child from a children's home, what is his / her role in the out-of-school education of a child or how he / she works with a child who has a behavioral disorder. In order to achieve these goals, a research survey in the form of qualitative research was chosen. For qualitative research and achievement of the stated aim, the method of questioning and the technique of semi-structured interview was determined. The research group consists of six social workers who work in a children's home in the Pilsen and South Bohemia regions. The research was conducted in March 2019. The analysis of the interviews was processed using data coding followed by categorization. This analysis has shown that the work of a social worker in a children's home is very diverse as he / she has to work actively with different authorities, actively look for non-profit organizations that provide out-of-school education to children, then he / she cooperates with the child's family and is somehow a connection in the transfer of information among children and other facilities. It was found that the social worker does not deliberately contact the family. The child is relatively well prepared for leaving the children's home. A children's home will provide him / her with a one-time financial means called a severance pay or a starting package provided by various non-profit organizations, not by children's home. The research shows that the child is individually educated by an educator, and it is supplemented by the above-mentioned non-profit organizations. There is also a problem with children's behavioral disorders in children's homes. Social workers have said that children, above all, violate social norms and do not attend school. Specific approaches are not applied in any of the examined facilities and attitude to children is very individual.eng
dc.date.accepted2019-06-04
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální práce ve veřejné správěcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální politika a sociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMojžíšová, Adéla


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam