Role sociálního pracovníka v dětském domově při přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení
Abstrakt
Bakalářská práce je zaměřena na roli sociálního pracovníka při přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení, konkrétně z DD. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán systém náhradní ústavní výchovy v ČR a jednotlivá zařízení ústavní péče. Jsou zmíněny příčiny a rizika umístění dítěte do dětského domova. Dále je věnována pozornost roli sociálního pracovníka v DD a přípravě dětí na odchod z DD. Jsou vyjmenovány formy následné pomoci pro mladé dospělé.
Cílem práce bylo určit, jakým způsobem se podílí sociální pracovnice v DD při přípravě dětí na odchod ze zařízení a následnou integraci do společnosti a jaké metody a techniky při své práci využívá. Dalším cílem bylo zaměřit se na postoje dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení a na jejich informovanost ohledně možností následné pomoci. Zjišťována je také připravenost mladých dospělých v určitých oblastech potřebných pro jejich samostatný život po odchodu z DD.
K uskutečnění výzkumné části bakalářské práce byl použit kvalitativní typ výzkumu a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen dětmi a sociálními pracovnicemi z DD v Humpolci a z DD Senožaty. Výsledky byly zpracovány metodou otevřeného kódování. Prostřednictvím výzkumu mělo být zjištěno, zda jsou děti dostatečně připraveny na běžný život, případně v kterých oblastech je třeba se na problematiku integrace do společnosti více zaměřit. Výsledky výzkumu mohou být zpětnou vazbou pro sociální pracovníky v DD a dalších ústavních zařízeních. Mohou posloužit jako pomůcka při práci s mladými dospělými odcházejícími z dětských domovů.