dc.contributor.advisor | Toumová, Kristýna | |
dc.contributor.author | Vlachová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T12:02:51Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T12:02:51Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-02 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41352 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce je zaměřena na teorii a praxi komunitní ošetřovatelské péče v České republice. V současné době je komunitní péče aktuální téma, jelikož u nás není komunitní péče rozvinuta jako v jiných zemích západní Evropy.
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá několika částmi. V první části popisuje komunitní ošetřovatelství, komunitu a komunitní péči. Dále se zabývá historií komunitní péče ve světě a v České republice. Také popisuje vzdělání a náplň komunitní sestry. V neposlední řadě se zabývá komunitní ošetřovatelskou péčí o vybrané obyvatele, kterou tvoří senioři, rodina, dítě, člověk s mentálním postižením, duševně nemocní, kulturně odlišní skupiny obyvatel a vybrané skupiny obyvatel.
Druhou část bakalářské práce tvoří část empirická. Cílem práce bylo zmapovat rozdíly v teorii a praxi komunitní ošetřovatelské péče v České republice. Pro dosažení tohoto cíle byly stanoveny tři výzkumné otázky. Jaká komunitní ošetřovatelská péče funguje v České republice? Jaká je náplň práce sester působících v oblasti komunitního ošetřovatelství? Jaká je náplň výuky komunitní ošetřovatelské péče v České republice? Ke zpracování empirické části byla zvolena metoda kvalitativního šetření. Sběr dat probíhal pomocí polostrukturovaných rozhovorů se sestrami a vyučujícími, kteří se zabývají komunitní péčí. Oba rozhovory se skládaly ze 14 otázek, kdy byly rozděleny do tří oblastí. Rozhovorů se zúčastnilo šest sester a čtyři vyučující.
Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že hlavní rozdíl mezi teorii a praxí je v komplexnosti. Teorie na vysokých a vyšších školách popisuje komunitní péči jako celek. Praxe je u nás zaměřena hlavně na domácí ošetřovatelská péči, a na ostatní komunity se zapomíná. | cze |
dc.format | 65 s. | |
dc.format | 65 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Komunitní péče; komunita; ošetřovatelská péče | cze |
dc.subject | Community care; community; community nursing care | eng |
dc.title | Teorie a praxe komunitní ošetřovatelské péče | cze |
dc.title.alternative | Theory and practice of community nursing care | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 58395 | |
dc.description.abstract-translated | The bachelor thesis is focused on the theory and practice of community nursing care in the Czech Republic. At present, community care is a topical issue, as community care is not as developed as in other Western European countries.
The bachelor thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part deals with several parts. The first part describes community nursing, community and community care. It also deals with the history of community care in the world and in the Czech Republic. It also describes the education and content of a community sister. Last but not least, it deals with community nursing care for selected inhabitants, which consists of seniors, family, child, mentally handicapped, mentally ill, culturally different groups of inhabitants and selected groups of inhabitants.
The second part of the thesis consists of the empirical part. The aim of the work was to map the differences in the theory and practice of community nursing care in the Czech Republic. Three research questions have been set to achieve this goal. Which community nursing care works in the Czech Republic? What is the job of nurses working in community nursing? What is the content of teaching community nursing care in the Czech Republic? The qualitative survey method was chosen for the elaboration of the empirical part. Data collection was conducted through semi-structured interviews with nurses and community care teachers. Both interviews consisted of 14 questions, divided into three areas. Six nurses and four teachers attended the interviews.
The research results show that the main difference between theory and practice is complexity. High school and higher education theory describes community care as a whole. Practice is mainly focused on home nursing care, and other communities are neglected. | eng |
dc.date.accepted | 2019-06-05 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Všeobecná sestra | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Kaas, Jiří | |