Teorie attachmentu a jeho využití v sociální práci
Abstrakt
Bakalářská práce je zaměřena na téma teorie attachmentu a jeho využití v sociální práci. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda jsou sociální pracovnice seznámeny s problematikou vývojových stadií raného dětství, teorií attachmentu a jejím využitím v praxi.
Teoretická část se opírá o studium odborné literatury. Jedná se především o literaturu obsahující pojmy typologie a poruchy attachmentu, ústavní výchova, náhradní rodinná péče nebo pojem sociální pracovník. Je zde uvedena i literatura vývojové a sociální psychologie, která se zabývá psychosociálním vývojem raného dětství a rodinou jako významným socializačním činitelem.
Pro zpracování praktické části bakalářské práce jsem zvolila strategii kvalitativního výzkumu. Data byla získána technikou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor se skládal z osmi otázek.
Výsledným zjištěním bylo, že sociální pracovnice OSPOD získávají znalosti ohledně vývojových stadií raného dětství v rámci svého povinného vzdělávání. S teorií attachmentu se v rámci profesního vzdělávání ale nesetkávají. Z výzkumu je zjevné, že si o uvedené teorii dohledávají informace individuálně, především z odborné literatury a webových stránek. V rámci praxe tuto teorii využívají pouze při vyhodnocování potřeb dítěte. Co se týče terapeutických metod, které teorie attachmentu využívají, klienti jsou v takovém případě odkázáni na odborné pracovníky či pracoviště, neboť v rámci poskytování sociálně právní ochrany dětí není v možnostech a ani schopnostech pracovníků OSPOD terapeutické metody aplikovat.
Tato práce slouží jako informační zdroj o teorii attachmentu, určený sociálním pracovnicím s důrazem na jeho využívání.