Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHricová, Alena
dc.contributor.authorHellerová, Kristýna
dc.date.accessioned2023-03-07T12:03:24Z
dc.date.available2023-03-07T12:03:24Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-08-12
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41380
dc.description.abstractV České republice v institucionální péči není na téma drogy u mladistvých kladen dostatečný důraz, ani tato problematika není plošně zmapována. U dětí v institucionálních zařízeních přitom předpokládáme zvýšený výskyt rizikového chování, včetně závislosti na návykových látkách. Do diagnostického ústavu se dostávají děti hlavně kvůli různým výchovným problémům, jako je: vysoká absence ve školní docházce, různé delikty, mezi které patří například krádeže a v neposlední řade právě užívání návykových látek. Cílem pobytu v diagnostickém ústavu je udělat dítěti rozsáhlou diagnostiku a na jejím základě pak rozhodnout, kam bude dítě umístěno po ukončení pobytu v diagnostickém ústavu. Teoretická část je zaměřena na hlavní terminologii ohledně drog a institucionální péče a praktická část obsahuje výzkum, který bude s ohledem na výzkumné otázky rozdělen na dvě hlavní témata, kterými jsou opatření a jejich účinnost ve vybraném diagnostickém ústavu a nejčastěji užívané drogy v tomto ústavu. Cílem tedy bylo zmapovat užívání návykových látek a opatření v této oblasti ve vybraném diagnostickém ústavu. Cíle bylo dosaženo využitím kvalitativního výzkumu, přičemž data byla získána za pomoci polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor představoval personál vybraného diagnostického ústavu. Využito bylo účelové vzorkování. Vyhodnocení dat bylo provedeno metodou zakotvené teorie. Díky rozhovorům bylo možné dojít k závěru, že opatření vybraného diagnostického ústavu jsou dostatečná a účinná, problémem však je velice omezená možnost kontroly. Pracovníci nemají právo na to děti otestovat na přítomnost drog, což má za následek velice časté situace, ve kterých je dítě pod vlivem drogy a pracovník se musí rozhodnout, zda zavolá policii a nechá dítě otestovat, nebo ne. Dále bylo zjištěno, že nejčastěji užívanými drogami v tomto ústavu jsou THC, alkohol, nikotin a pervitin a to bez ohledu na věkovou kategorii. S těmito drogami mají zkušenosti i děti na prvním stupni základní školy, které jsou umístěny v diagnostickém ústavu. Přínosem pro praxi je výsledný pilotní výzkum pro širší studii, zabývající se problematikou výskytu návykových látek u dětí a mládeže v institucionální péči.cze
dc.format58 s.
dc.format58 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectInstitucionální péčecze
dc.subjectdrogycze
dc.subjectnávykové látkycze
dc.subjectmladistvícze
dc.subjectdiagnostické ústavycze
dc.subjectInstitutional careeng
dc.subjectdrugseng
dc.subjectaddictive substanceseng
dc.subjectadolescentseng
dc.subjectdiagnostic instituteseng
dc.titleDrogy a návykové látky ve vybraném diagnostickém ústavu.cze
dc.title.alternativeDrugs and addictive substances in a selected diagnostic institution.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag59122
dc.description.abstract-translatedIn the Czech Republic, institutional care is not given enough attention to the issue of drugs in adolescents, nor is this issue mapped out. In the case of children in institutional settings, we assume an increased incidence of risk behavior, including addictive substance abuse. Children get to the diagnostic institute mainly because of various educational problems, such as high absenteeism, offenses such as theft and finally addictive substance abuse. The aim of staying in a diagnostic institute is to make a child a comprehensive diagnosis and based on it to decide where the child will be placed after the stay in the diagnostic institute. Theoretical part is focused on the main terminology regarding drugs and institutional care. In the practical part, the focus is on research, which has two main topics regarding research questions. Those topics are precautions and their effectiveness in selected Children Diagnostic Institute and the most frequently used drugs in this Institute. The aim is to map the use of addictive substances and precautions in selected Children Diagnostic Institute. The goal is achieved using qualitative research, with data being obtained using a semi-structured interview. The research file is the staff of the selected diagnostic institute. Purposive sampling was used in this research. The data is evaluated using grounded theory. Through the interviews it was possible to conclude that the selected Children Diagnostic Institute measures are enough and effective, but the problem is very limited control. Workers have no right to test their children for drugs, resulting in very frequent situations where the child is under the influence of the drug and the worker has to decide whether to call the police to test a child or not. It was also found that THC, alcohol, nicotine, and Methamphetamine are the most commonly used drugs in selected Children Diagnostic Institution, regardless of age. Children at primary school are also experienced with these drugs and are placed in a diagnostic institute. The benefit for the practice is the resulting pilot research for a broader study of substance abuse in children and adolescents in institutional care.eng
dc.date.accepted2019-09-13
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální práce ve veřejné správěcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální politika a sociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFrancová, Hana


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam