Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠedová, Lenka
dc.contributor.authorTesařová, Martina
dc.date.accessioned2023-03-07T12:04:00Z
dc.date.available2023-03-07T12:04:00Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-08-12
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41397
dc.description.abstractHlavním cílem této práce je popsat edukační proces vedený za pomoci metodiky Konverzačních map pro diabetiky. A také porovnat efekt v rovině kognitivní, psychomotorické i afektivní při vedení standartní edukace a edukace za pomocí Konverzačních map. Teoretická část diplomové práce se nejprve věnovala diabetu mellitu jako takovému a jeho rozdělení. Dále jsou zde zmíněna epidemiologická data ve světě a statistické údaje v České republice. Nebyla zde opomenuta ani edukace a popis edukace pomocí Konverzačních map. Byla rozebrána i komunikace mezi sestrou a pacientem., dále péče o nemocné s tímto onemocněním a vzdělávání sester v tomto oboru. Pro výzkumné šetření jsme zvolily kvalitativní výzkumnou strategii, použily jsme metodu sběru dat pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pacienty a sestrami. V části, kdy autorka realizovala skupinovou a individuální edukaci u pacienta s diabetem jsme využily metod akčního výzkumu. Poskytnuté rozhovory byly zaznamenávány písemně na papír a byla využita technika "tužka-papír", přepsané texty byly podrobeny segmentaci a kódování, dále kategorizaci. Kategorie byly vytvořeny na základě příbuznosti vztahů jednotlivých kódů. První výzkumný soubor byl tvořen pěti pacienty diabetologických ordinací a druhý výzkumný soubor tvořilo pět sester z vybraných diabetologických ordinací. Akční výzkum byl zvolen pro realizaci edukace sestry. Edukace probíhala jak individuálně, tak skupinově, a pro edukaci byli vybráni pacienti, kteří navštěvují diabetologickou ambulanci a měli o edukaci zájem. Pro každou z edukací autorka vytvořila edukační plán, který vyšel z konkrétních cílů. Výzkumné šetření probíhalo v diabetologických zařízeních v období od prosince 2018 do března 2019. Smyslem této práce bylo představit edukační proces pomocí metodiky Konverzačních map. Jaké jsou rozdíly a efekty ve vedení této edukace od běžné. Ve své profesi se každodenně setkáváme s pacienty s onemocněním diabetem mellitem. Naše představa je zkvalitnit a zefektivnit vedení edukace a porovnat efekt v rovině kognitivní, psychomotorické a afektivní. Z prováděného výzkumu vyplynulo, že většina pacientů považuje edukaci pomocí Konverzačních map za přínosnou a informace jsou pro ně snadno pochopitelné a zapamatovatelné. Stejného názoru byly i sestry a já jako autorka této diplomové práce. Z výzkumu také vyplynulo, že pacienti jsou dostatečně informováni o svém onemocnění, ale mají zájem o edukaci pomocí metody Konverzačních map, aby se jejich informovanost ještě prohloubila. Bylo by proto přínosem zlepšit možnosti sester ve smyslu využívání tohoto typu edukace. Pro zlepšení této situace jsme vytvořily edukační plány na určitá témata, ke kterým se vztahují kroky a příklady proaktivního akčního výzkumu, kde ukazujeme možnost, jak v edukaci postupovat. K výraznému zlepšení této situace by zajisté přispělo zvýšení počtu edukačních sester, které budou pomocí této metody edukovat. Výsledky práce mohou být použity jako podklad pro zlepšení edukace.cze
dc.format92
dc.format92
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectedukacecze
dc.subjectdiabetes mellituscze
dc.subjectKonverzační mapycze
dc.subjecteducationeng
dc.subjectdiabetes mellituseng
dc.subjectConversational mapseng
dc.titleVyužití Konverzačních map v edukaci diabetikacze
dc.title.alternativeLeveraging Conversational Map in Terms of Diabetes Educationeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag54802
dc.description.abstract-translatedThe purpose of the thesis is to describe usage of Conversational maps in educational process with diabetic patients. Furthermore, the thesis compares standard education and usage of Conversational maps in education in terms of effect in cognitive, psychomotor and effective area. Theoretical part of the thesis describes diabetes mellitus and its distinction. World epidemiologic data and statistics in Czech Republic are described. Education and education using Conversational maps is outlined. Communication between nurse and diabetic patient is another topic the thesis focuses on as well as on theory of taking care of diabetic patients and education of the nurses in this field of medicine. For research qualitative approach was used. Data were collected by interview with nurses and patients. Action research was used to implement group and individual education for patients with diabetes mellitus. Information from the interview were collected on piece of paper with "paper - pencil" method. Transcribed texts were subdued to segmentation, coding and categorization. Categories were made based on similitude of relationships between codes. First group of respondents included five patients and five nurses, both from a diabetic consulting room. Second group of respondents consisted of five nurses from a diabetic consulting room. Action research was used for education of the nurses. Education was provided to groups or individuals, for patients from diabetic clinic and for those who shown interest in it. Concrete aims were taken in consideration of every education plan. The research took place from December 2018 to March 2019. The aim of the thesis is to introduce the problematic of education using Conversational maps and to distinguish between this method and regular methods that are usually used. Health care workers meet diabetic patients every day. Therefore, we wish to make the education more efficient moreover to compere effect in cognitive, psychomotor and effective area. Based on implemented research it can be said that most patients find the usage of Conversational maps in education helpful, understandable and easy to remember. Me as an author of this thesis and interviewed nurses share the same opinion. Most patients in our research were educated in the problematic of diabetes mellitus. Having said that, they still expressed interest in Conversational maps to deepen their knowledge. It would be beneficial to get better access to Conversational maps to provide better education. To make progress in this area we made educational plans which consist of steps and action research that can be used in education. Distinct differences in this area would be made with higher number of educational nurses which would be using this method. The results of this thesis can be used for education´s improvement.eng
dc.date.accepted2019-09-06
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul vnitřní lékařstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHavierniková, Lucie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam