Využívání edukačních materiálů v prevenci kardiovaskulárních onemocnění
Abstrakt
Onemocnění srdce a cév představují ve světě a také v České republice jednu z nejčastějších příčin úmrtí. Včasná prevence je nutnou intervencí ke snižování incidence kardiovaskulárních onemocnění. Účinnou intervencí může být edukační činnost vedená sestrou či lékařem s využitím edukačních materiálů.
Cílem této práce bylo zjistit, jak probíhá edukace v rámci prevence kardiovaskulárních onemocnění, jaké je využití edukačních materiálů a jaké mají samotní pacienti povědomí o kardiovaskulárních chorobách.
K realizaci výzkumného šetření bylo zvoleno kvalitativního přístupu s využitím polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Rozhovory byly realizovány s lékaři, sestrami a pacienty z odborných ambulancí a ordinacích praktických lékařů pro dospělé v Jihočeském kraji. Pozorování probíhalo v kardiologické ambulanci nemocnice Písek.
Výsledky výzkumu poukazují na to, že edukaci v prevenci kardiovaskulárních onemocnění provádějí zejména lékaři. Sestry pacienty needukují zejména kvůli nedostatku času a nedostatečným vědomostem. Co se týká využívání edukačních materiálů, bylo zjištěno, že je mnozí z dotazovaných nepovažují za obzvlášť důležité. A to se potvrdilo i v rámci pozorování, kde jsme zjistili, že nebyl nikomu nabídnut ani doporučen žádný edukační materiál a poptávka nebyla ani ze strany samotných pacientů či jejich rodinných příslušníků. Jelikož ale edukace neprobíhala poprvé, je pravděpodobné, že edukační materiály byly pacientům vydány či doporučeny již při první návštěvě. Dále výzkumné šetření ukázalo, že informovanost pacientů o kardiovaskulárních onemocnění není příliš vysoká, ale na druhou stranu prokázali celkem dobré znalosti v oblasti preventivního chování.
Výsledky této práce poukazují na určité nedostatky v oblasti edukace v prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Námi realizované šetření naznačuje nedostatečnou edukaci ze strany sester a neefektivní využívání edukačních materiálů. Poukazují však také na to, že sami lékaři mají zájem na tom, aby se sestry do edukace zapojovaly aktivněji, i když jsou si vědomi určitých limitů. Tyto výsledky mohou sloužit jako podnět pro management zdravotnických zařízení a pro ty, kteří se zabývají profesní přípravou sester.