Zpracování situační analýzy pro vybraný podnik
Abstrakt
Cílem diplomové práce je analýza činností marketingového manažera ve vybraném podniku, se zaměřením na podrobné zpracování situační analýzy. Na základě získaných informací navrhnout možná řešení. V teoretické části práce jsou stručně vymezeny základní marketingové pojmy, je představený strategický marketingový proces a marketingová situační analýza. Tato analýza je dále detailně popsána. Je uveden její význam, jednotlivé kroky a postupy. Teoretická část je zakončena popisem SWOT a VRIO analýzy. Pro analýzu činností marketingového manažera s aplikací situační analýzy, byla vybrána společnost Bel Sýry Česko, a. s. Tato společnost se nachází v obci Želetava na Vysočině a zabývá se výhradně výrobou tavených sýrů, které dodává na český trh. Po krátkém představení společnosti, je čtenář seznámen s výčtem činností marketingového manažera a marketingového oddělení. Je uvedeno, z jakých zdrojů získává marketingové oddělení informace o tržním vývoji a spotřebitelském chování. Nasbírané informace o činnosti marketingového manažera (a celého oddělení), jsou následně šetřeny s použitím marketingové situační analýzy. Pro analýzu vnějšího a vnitřního prostředí bylo užito dílčích analýz - PEST analýzy, Porterova modelu 5 konkurenčních sil v prostředí a Analýzy firmy. Výsledky uvedených šetření jsou následně shrnuty ve vícefaktorových analýzách - ve SWOT a VRIO analýze. Na analýzu činností marketingového manažera, navazuje jejich následné zhodnocení, jenž je předmětem další části práce. SWOT analýza identifikuje, že mezi silné stránky společnosti patří: jméno podniku, produkt, technická úroveň firmy, cenová efektivnost, tržní podíl, flexibilita závodu nebo vzdělávací systém. Slabými stránkami jsou: ekonomická situace firmy, úroveň propagace, kvalita středního managementu a komplexnost závodu. Pokud se týká příležitostí, pak ze SWOT analýzy vyplývá, že se jedná o výrobní technologie, možnosti vstupu na nové trhy, růst významu trhu privátních značek nebo síla dodavatelů. Z ohrožení lze jmenovat hrozbu hospodářské recese, mzdovou inflaci, nestabilitu cen surovin, přírodní katastrofy (zde především pandemická virová onemocnění) a sílu odběratelů. VRIO analýza je posledním šetřením, které podporuje závěry, plynoucí ze SWOT analýzy a navíc přichází s objevením další silné stránky podniku v podobě jedinečnosti výrobního zařízení a nenapodobitelnosti nehmotných zdrojů, zejména výrobního know-how. Na základě všech výstupů provedených analýz, autorka navrhuje, aby byla provedena následující opatření: vynaložení úsilí k získání ocenění výrobků českou značkou kvality, expanze na zahraniční trhy, den otevřených dveří pro obchodní partnery, spolupráce s vysokou školou, poziční mapy značky výrobkové řady, využití technologie k inovaci výrobků (hmotností, obalů, receptur), vytvoření webových stránek želetavského závodu.