Charakteristické prvky hororové literatury Stephena Kinga
Abstrakt
Diplomová práce se zaměří na hororový žánr jak obecně z hlediska jeho vymezení tak i z hlediska jeho základního vývoje. Objasní dělení žánrů hororu populární literatury, kde si ukáže základní rysy science fiction a fantasy. Rozčlenění žánru na reálný a nerálný umožní nastínit typické hororové prvky, na nichž analyzuje opakující se archetypy postav jak ve filmech, tak knižních vydání a vysvětlí atributy lovce a kořisti a pojetí strachu s tajemnem. Rysy těchto prvků budou uplatněny v závěrečné části u jednotlivých vybraných románů. Podstatným prvkem pro celou diplomovou práci bude složení hororového díla podle Noëlla Carrolla, který ve své studii popisuje přesnou skladbu hororového díla. Diferenciace subžánrů se bude orientovat podle typů Paula Gurana, jenž objasňuje vyčlenění děl na základě hororových prvků a jejich kombinaci s jiným literárním žánrem. Diplomová práce stručně probere hlavní původní distributory filmového hororu, opře se o historii tohoto žánru v literárních dílech i v kinematografii. Na takto koncipovaném pozadí provede analýzu charakteristických rysů hororových děl Stephena Kinga. Hlavním bodem analýzy bude trojice románů Carrie (1974), Osvícení (1977) a To (1986), v nichž se dají vypozorovat rysy první rané tvorby autora. Diplomová práce se bude věnovat i srovnáním původních románových verzí s následnými filmovými adaptacemi. Analýza bude zaměřená primárně naratologicky, bude se tedy koncentrovat na postupy a prostředky, jimiž vzniká hororové vyznění a jimiž se naplňují jednotlivé parametry tohoto žánru.