Hodnocení úrovně motoriky dětí mladšího školního věku s mentálním postižením testovou baterií MABC-2 v Českých Budějovicích
Abstrakt
Cílem práce bylo zhodnotit úroveň motoriky dětí mladšího školního věku s mentálním postižením testovou baterií MABC-2 v Českých Budějovicích. Prostřednictvím rešerše literatury byl vypracován analyticko-syntetickou metodou teoretický podklad zaměřený na poznatky z oblasti mentálního postižení, motorických schopností a dovedností a baterie MABC-2. V rámci výzkumného šetření bylo testovou baterií MABC-2 otestováno 6 dětí s mentálním postižením ve věku 7-10 let, navštěvujících základní školu speciální v Českých Budějovicích po informovaném souhlasu zákonných zástupců dětí. Na základě dosažených výsledků a jejich následné komparace se standardizovaným souborem MABC-2 pro českou populaci bylo zjištěno, že průměrný standartní skór je o 7,2 nižší než průměrná hodnota standardizační normy u dětí stejného věku. Nejmenší rozdíl byl zaznamenán v komponentě Míření & chytání, 4,84 bodu a největší v komponentě Manuální dovednost 6,5 bodu standartního skóru. Všechny testované děti vykazovaly na základě výsledku motorické obtíže. Zároveň byly v rámci kvalitativního hodnocení pozorovány časté odchylky od standartního provedení jednotlivých úkonů.