dc.contributor.advisor | Rokos, Lukáš | |
dc.contributor.author | Novotná, Denisa | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T07:31:00Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T07:31:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-05-14 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42296 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá užitím metody CLIL v hodinách přírodopisu či biologie a jejím využitím pro zpracování výukových jednotek z oblasti biologie člověka pro žáky 2. stupně základní školy. Cílem práce bylo prostudovat českou a zahraniční literaturu zabývající se metodou CLIL a jejím začlenění do výuky přírodopisu či biologie, dále popsat hlavní charakteristické rysy této vyučovací metody a uvést konkrétní příklady jejího využití ve vyučovacích hodinách.
Hlavním cílem diplomové práce bylo navržení a ověření dvou výukových jednotek zaměřených na učivo biologie člověka pro žáky 2. stupně základní školy. V rámci každé výukové jednotky žáci řešili praktický úkol z odborného předmětu a dále si osvojili potřebné znalosti a slovní zásobu vztahující se ke konkrétnímu tématu. Na základě ověření výukových jednotek v praxi byla zpracována metodická doporučení pro učitele, kteří by měli zájem o zavedení metody CLIL do jejich výuky.
Z analýzy pracovních listů žáků se ukázalo, že žáci byli schopni většinu úkolů vypracovat samostatně, avšak určité aktivity jim činily problémy a bylo tedy potřebné větší vedení ze strany učitele. Instrukce některých aktivit bylo nezbytné vícekrát opakovat z důvodu eliminace případných chyb v pracovních listech žáků. Při pozorování experimentální výuky bylo zjištěno, že převážná většina žáků neměla obtíže komunikovat v angličtině o problematice vztahující se k vybraným tématům učiva přírodopisu a cizí jazyk pro ně netvořil překážku v porozumění obsahu odborného předmětu. Pro jazykově hůře vybavené žáky byly potřebné informace sděleny v mateřském jazyce. | cze |
dc.format | 74 s. (110 281 znaků) | |
dc.format | 74 s. (110 281 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | metoda CLIL | cze |
dc.subject | výuková jednotka | cze |
dc.subject | výuka anglického jazyka | cze |
dc.subject | výuka biologie člověka | cze |
dc.subject | metodická doporučení | cze |
dc.subject | CLIL method | eng |
dc.subject | teaching unit | eng |
dc.subject | English language teaching | eng |
dc.subject | Human Biology teaching | eng |
dc.subject | methodical recommendations | eng |
dc.title | Užití metody CLIL pro zpracování vybraných témat z fyziologie člověka na 2. stupni základní školy | cze |
dc.title.alternative | Using the CLIL method for preparation of selected topics from Human Physiology at lower-secondary level | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 56234 | |
dc.description.abstract-translated | Diploma thesis deals with the use of the CLIL method in biology lessons and its using for preparation of selected topics from Human Biology at lower-secondary level. The aim of the thesis was to study Czech and foreign literature which is concentrated on CLIL method and its integration into the Biology teaching, further was described the characteristics of this teaching method and were included the concrete examples of using this method in teaching lessons.
The main aim of the thesis was to design and verify two teaching units in the field of Human Biology teaching at lower-secondary level. Within each teaching unit students solved a practical task from Biology, and they also acquired knowledge and vocabulary related to a concrete topic. Based on the verification of teaching units in practice was developed methodical recommendations for teachers interested in introducing the CLIL method into their lessons.
The analysis of the pupil's worksheets showed that pupils were able to do most of the tasks on their own however certain activities caused problems to them and therefore was needed more guidance from the teacher. The instructions of some activities were necessary to repeat several times due to elimination of possible mistakes in pupil's worksheets. Observing the experimental teaching it was found out that the majority of students did not have difficulty to communicate in English about issues related to selected biological topics and the foreign language was not an obstacle for them in understanding the content of the subject. The important information was told in the mother tongue because of the less language-skilled pupils. | eng |
dc.date.accepted | 2020-06-09 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | AJn-Přn | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Papežová, Nikola | |