Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorNohavová, Alena
dc.contributor.authorKaprová, Aneta
dc.date.accessioned2024-03-12T07:31:26Z
dc.date.available2024-03-12T07:31:26Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-05-12
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42324
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tématem psychické zátěže ve škole a jejím zvládáním ve vztahu k self-efficacy u studentů středních škol. Je členěna do dvou hlavních částí - teoretické a empirické. Teoretická část práce představuje sledovanou problematiku psychické zátěže a stresu skrze základní pojmy, koncepce a teorie v psychologii. Zaměřuje se především na kontext školního prostředí, tzn. klasifikaci stresových podnětů, zdroje a modifikátory školní zátěže, projevy a důsledky stresových událostí. Postihuje zvládání stresu, resp. copingové strategie a důraz klade zejména na osobnostní determinanty vnímání a zvládání psychické zátěže. Teoretickou část práce uzavírá kapitola věnující se charakteristice adolescenta ve vztahu ke zvládání psychické zátěže. Empirická část se zabývá výzkumem psychické zátěže ve středoškolském prostředí, s cílem prokázat existenci vztahu mezi hodnocením psychické zátěže studenty středních škol, preferovanými copingovými strategiemi a self-efficacy (obecnou vlastní efektivitou). Dílčím cílem je prozkoumat vztah předkládaných proměnných s ostatními demografickými determinantami (věk, pohlaví, studovaný obor). Naším záměrem je zmapovat výskyt školních stresorů u výzkumného souboru středoškolských studentů z hlediska posouzení míry jejich výskytu a intenzity emocionálního hodnocení a zjistit, zda mezi těmito dvěma aspekty (mírou častosti výskytu a mírou intenzity stresu) existuje souvislost. Výzkum je uskutečněn prostřednictvím kvantitativní výzkumné strategie. Dotazníková baterie zahrnuje tři dotazníky: Strategie zvládání stresu (SVF 78), Dotazník stresových situací (DSS 47), Dotazník obecné vlastní efektivity (DOVE). Výzkumný soubor tvoří 212 studentů střední odborné školy. V našem výzkumném nálezu byl potvrzen signifikantní pozitivní vztah mezi mírou výskytu školních stresorů a mírou intenzity pociťované psychické zátěže. Výsledky prokázaly statisticky významné vztahy mezi intenzitou stresu, self-efficacy a preferovanými copingovými strategiemi. V empirické části jsou uvedeny veškeré výsledky našeho výzkumu včetně jejich diskuze i limitace.cze
dc.format155 s.
dc.format155 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectPsychická zátěžcze
dc.subjectstrescze
dc.subjectcopingcze
dc.subjectself-efficacycze
dc.subjectstředoškolský studentcze
dc.subjectadolescencecze
dc.subjectMental straineng
dc.subjectstresseng
dc.subjectcopingeng
dc.subjectself-efficacyeng
dc.subjectsecondary school studenteng
dc.subjectadolescenceeng
dc.titlePsychická zátěž ve škole a její zvládání ve vztahu k self-efficacy u studentů SŠcze
dc.title.alternativeMental strain at school and its management in relation to self-efficacy in secondary school studentseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag56424
dc.description.abstract-translatedThis diploma thesis deals with the topic of mental strain at school and its management in relation to self-efficacy of secondary school students. It is divided into two parts - the theoretical and the empirical. The theoretical one presents the issues of mental strain and stress through the basic terms, concepts and theories of psychology. Primarily it focuses on the context of school environment: namely the classification of stressors, sources and modifiers of school stress - that is manifestations and consequences of stress events. Next, it deals with the stress management illustrating coping strategies. Furthermore, the work puts emphasis on personality determinants of perception and coping with mental strain. This theoretical part is concluded by the chapter which describes characteristics of adolescents in relation to taking mental strain. The empirical part aims at the research of mental strain in the secondary school environment that intends to prove the existence of a relationship between the evaluation of mental strain of secondary school students, preferred coping strategies and self-efficacy (general self-efficiency). A partial objective is to explore the relationship of presented variables with other demographic determinants (age, gender, field of study). The intention is to map the occurrence of school stressors in the research set of secondary school students in terms of assessing their incidence and intensity of emotional assessment and to find out whether there is a link between these two aspects (frequency of occurrence and intensity of stress). The research is carried out through a quantitative research strategy. The questionnaire battery includes three questionnaires: Stress Management Strategy (SVF 78), Stress Situation Questionnaire (DSS 47), General Self-Efficacy Scale (GSES). The research sample consists of 212 students of secondary technical school. In our research findings, a significant positive relationship between the rate of school stressors and the intensity of perceived mental strain was confirmed. The results showed statistically significant relationships between stress intensity, self-efficacy and preferred coping strategies. The empirical part lists all the results of our research including their discussion and limitations.eng
dc.date.accepted2020-06-01
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePSYCHn-VKZncze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro střední školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBajgarová, Zdeňka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam