dc.contributor.advisor | Hrušková, Martina | |
dc.contributor.author | Dedek, Michal | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T07:31:35Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T07:31:35Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-07-10 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42331 | |
dc.description.abstract | Cílem práce bylo vytvoření tří autorských aktivizujících praktických cvičení k tématu oběhová a dýchací soustava člověka. Výuka s prvky badatelsky orientovaného vyučování (BOV) v experimentální skupině a výuka expozičního typu (výuka konvenční) u stejných témat v kontrolní skupině byla na podkladě výsledků pretestu a dvou posttestů statisticky vyhodnocena. Hodem mince bylo určeno, že třída 8.A (19 žáků) bude experimentální skupinou, třída 8.B (18 žáků) kontrolní skupinou. Ověření vytvořených podkladů proběhlo na 2. stupni běžné základní školy v dubnu 2019, ve městě Jihočeského kraje s počtem obyvatel v rozmezí 20 až 40 tisíc.
Dosažené výsledky ukazují dle pretestů horší průměrné výsledky u třídy, která byla náhodně vybrána pro výuku s prvky BOV, rozdíly průměrných výsledků pretestů byly Studentovým t-testem vyhodnoceny jako statisticky významné (t=4,05, sv=35, p=0,00). Rozdíly průměrných výsledků prvního posttestu (zadán týden po výuce) nebyly t-testem vyhodnoceny jako statisticky významné (t=1,28, sv=35, p=0,21), stejně jako u vyhodnocení rozdílů průměrů u druhého posttestu (zadán měsíc po výuce; t=0,29; sv=35; p=0,77). Výsledky naznačují, že výuka BOV motivovala třídu vybranou pro výuku s prvky BOV při výuce a pomohla jí v lepším osvojení si probrané látky. I ze shrnutí dotazníku, který byl cílen na vyjádření žáků k samotné výuce témat, vyplynulo, že si žáci experimentální skupiny učivo osvojili lépe, jelikož se danou problematikou mohli sami také prakticky zabývat. Rozdíl v průměrném hodnocení výuky mezi skupinou experimentální a kontrolní se ukázal jako statisticky významný v obou posttestech u tématu dýchací soustava (p=0,01; resp. 0,03), nikoli u tématu cévní soustava (p=0,10; resp. 0,19).
Tato diplomová práce je vytvořena v rámci projektu GAJU 123/2019/S. | cze |
dc.format | 62 s. | |
dc.format | 62 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | BOV | cze |
dc.subject | bádání | cze |
dc.subject | vyučovací metody | cze |
dc.subject | cévní soustava | cze |
dc.subject | dýchací soustava | cze |
dc.subject | IBSE | eng |
dc.subject | inquiry | eng |
dc.subject | teaching methods | eng |
dc.subject | vascular system | eng |
dc.subject | respiratory system | eng |
dc.title | Badatelsky orientované vyučování biologie člověka | cze |
dc.title.alternative | Inquiry-based Science Education in Human Biology | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 56557 | |
dc.description.abstract-translated | The aim of this work was to create three authorial activating practical exercises on the topic of the human circulatory and respiratory system. Teaching with elements of research-oriented teaching (BOV) in the experimental group and exposure-type teaching (common teaching) of the same topics in the control group was statistically evaluated on the basis of the results of the pretest and two posttests. The toss of the coin determined that class 8.A (19 pupils) would be the experimental group, class 8.B (18 pupils) the control group. The verification of the created documents took place at Loir secondary school level in April 2019, in the South Bohemian Region (the city with a population ranging from 20,000 to 40,000).
According to pretests, the achieved results show worse average results in the class, which was randomly selected for teaching with BOV elements, the differences of average pretest results were evaluated by the student's t-test as statistically significant (t = 4.05, sv = 35, p = 0.00 ). Differences in the average results of the first posttest (entered one week after class) were evaluated as statistically insignificant by t-test (t = 1.28, sv = 35, p = 0.21), as well as in the evaluation of differences in averages in the second posttest (entered one month after teaching; t = 0.29; sv = 35; p = 0.77). The results suggest that the teaching of BOV motivated the class selected for teaching with elements of BOV in teaching and helped it to better learning the theme. The summary of the questionnaire, which was aimed at the pupils' comments on the actual teaching of topics, showed that the pupils of the experimental group had a better learning the theme, as they could also deal with the issue in practice. Statistically significant in both posttests for the topic respiratory system (p = 0.01; respectively 0.03), not for the topic vascular system (p = 0.10; resp. 0.19).
This diploma thesis is created within the project GAJU 123/2019 / S. | eng |
dc.date.accepted | 2020-08-24 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | NJn-Přn | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Rokos, Lukáš | |