Práce s třídním klimatem mateřské školy hlavního vzdělávacího proudu při inkluzi dítěte s postižením zraku .
Abstrakt
Bakalářská práce se zaměřuje na přípravu třídního klimatu v mateřské škole hlavního
vzdělávacího proudu pro zařazení dítěte se zrakovým postižením. Cílem práce je analyzovat
teoretické poznatky ke zvolenému tématu a na základě teoretické báze vypracovat soubor
metodických návrhů pro pedagogy mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu, kteří mají
zařadit do své třídy dítě se zrakovým postižením. Pro naplnění cílů je zvolena kvalitativní
strategie.
Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá
vymezením pojmu zrakové postižení, specifiky vzdělávání a vývoje předškolního dítěte se
zrakovým postižením. Dále se věnuje základní charakteristice předškolního vzdělávání, kdy
nejsou opomíjeny ani legislativní východiska a kurikulární dokumenty. Poslední kapitola
teoretické části se zaměřuje na samotné klima třídy v předškolním vzdělávání.
Praktická část obsahuje návrh metodického materiálu, který může pedagogům mateřských
škol hlavního vzdělávacího proudu sloužit jako inspirace při přípravě třídního klimatu
na příchod dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy hlavního vzdělávacího proudu.
Metodický materiál je rozdělen na dva edukační celky. První edukační jednotka se věnuje
přípravě intaktních dětí na příchod dítěte se zrakovým postižením. Druhá edukační jednotka
se zaměřuje na seznámení zákonných zástupců intaktních dětí s problematikou zrakového
postižení.