Náměty k prohlubování matematické pregramotnosti dětí v MŠ
Abstrakt
Záměrem bakalářské práce bylo vytvoření souboru aktivit na prohlubování matematické pregramotnosti u dětí v mateřské škole. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o předškolním dítěti, které mají vliv na matematickou pregramotnost, a to zejména způsob myšlení a vnímání. Dále je vymezen pojem matematická pregramotnost a zmapováno jeho chápání v RVP PV. Jsou popsány oblasti matematické pregramotnosti a poznávací procesy s ní související. Je také porovnán tradiční přístup (podle Kaslové) s náměty, které přináší Hejného metoda. V praktické části je použit smíšený výzkum. První fází je dotazníkové šetření, které je kvantitativně vyhodnoceno. Jeho cílem bylo zjistit, jak vybraná skupina učitelek mateřské školy vnímá matematickou pregramotnost. Na tomto základě byl vytvořen soubor aktivit na tři různá témata. Ten byl vyzkoušen vybranými učitelkami, které svou zkušenost písemně reflektovaly. Reflexe byly kvalitativně vyhodnoceny.