dc.contributor.advisor | Bajgarová, Zdeňka | |
dc.contributor.author | Čekalová, Bára | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T07:36:25Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T07:36:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-05-15 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42554 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá temperamentem v prostředí školní třídy. Jejím hlavním cílem je objevit vztah mezi temperamentovými rysy a sociálními pozicemi. První část shromažďuje již zjištěné teoretické poznatky a výzkumy o daném vztahu. Část druhá zkoumá tento vztah prakticky.
Praktická část je tvořena kvantitativní studií. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 75 žáků 6. a 7. tříd základní školy. Temperamentové rysy byly zjišťovány pomocí dotazníku EATQR od Mary Rothbart a Lese Eliss, sociální pozice pomocí sociometrické ratingové metody Vladimíra Hrabala. Pro doplnění informací jsme analyzovali slovní výpovědi žáků o jejich spolužácích a orientačně je srovnávali se sebevýpovědním dotazníkem. Data byla zpracovávána pomocí programu Statistica 13 a Microsoft Excel.
Výsledky výzkumu ukázaly, že jisté spojitosti v tomto vztahu existují, nejsou však v plné míře shodné s teoretickými předpoklady a předešlými výzkumy. V celkovém vzorku jsme našli souvislosti mezi volní kontrolou a extraverzí. Ve vzorku chlapců byl nalezen statisticky významný pozitivní vztah mezi extraverzí a vlivem. Nenašli jsme žádný signifikantně významný vztah mezi temperamentovými rysy a sociálními pozicemi ve třídě ve skupině dívek. Ve slovních výpovědích se často objevovalo hodnocení ostatních podle známek nebo hodnocení učitele. Dívky hodnotily kladněji dívky a chlapci chlapce. Mezi sebevýpovědními dotazníky a výsledky hodnocení druhými se často objevovaly nesrovnalosti, které mohou být způsobeny stylizací dle sociální žádoucnosti či malým výzkumným vzorkem. | cze |
dc.format | 57 | |
dc.format | 57 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | temperament | cze |
dc.subject | temperamentové rysy | cze |
dc.subject | sociální pozice | cze |
dc.subject | školní třída | cze |
dc.subject | raná adolescence | cze |
dc.subject | temperament | eng |
dc.subject | temperament traits | eng |
dc.subject | social position | eng |
dc.subject | school class | eng |
dc.subject | early adolescence | eng |
dc.title | Temperament žáka a jeho pozice v třídním kolektivu na počátku dospívání | cze |
dc.title.alternative | Pupil's temperament and social position in the classroom in early adolescence | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 58512 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis deals with temperament in the enviroment of school classroom. The main goal of this work is to discover the connection between temperament traits and social positions. The first part gathers already identified theoretical knowledge and already existing research about the connection. The second part examines this relationship in practice.
The practical part consists of a quantitative study. The research sample consisted of a total of 75 pupils in the 6th and 7th grades of the Primary School. Temperament traits were determined using the EATQR questionnaire from Mary Rothbart and Les Eliss, social position using the Sociometric rating method of Vladimír Hrabal. To supplement the information, we analyzed the verbal statements of students about their classmates and compared them with a self-test questionnaire. The data were processed using Statistica 13 and Microsoft Excel.
The results of the research showed that certain connections exist within this relationship, but they are not fully identical with the theoretical assumptions and previous research. In the total sample, we found connections between free control and extraversion. A statically significant positive relationship between extraversion and influence was found in a sample of boys. We did not find any significant relationship between temperament traits and social positions in the classroom in the group of girls. Verbal statements often included the evaluation of others according to marks or the evaluation of the teacher. Girls rated girls more positively and boys rated boys more positively. Inconsistencies often appeared between the self-test questionnaires and the results of the evaluation by others, which may be caused by stylization according to social desirability or a small research sample. | eng |
dc.date.accepted | 2020-06-15 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Psychologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Psychologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Krninský, Luboš | |