Rozvoj samostatnosti dítěte jako součást přípravy na školu
Abstrakt
Tématem bakalářské práce je rozvoj samostatnosti dítěte v předškolním věku. Samostatnost patří mezi velice důležitou schopnost člověka, která mu napomáhá přežít. Může se zdát, že se v dnešní době vytrácí vedení dětí k jejich samostatnosti již v raném věku. Proto je v teoretické části zmíněn historický pohled na dítě, samostatnost dítěte v jeho aktuální vývojové fázi a samostatnost dítěte ovlivněná výchovným stylem. V poslední části se zmiňuji o samostatnosti dítěte z hlediska alternativního přístupu v mateřské škole a sice v Montessori mateřské škole a v mateřské škole řídící se programem Začít spolu. V praktické části je naplňován připravený program na rozvoj samostatnosti dětí v době přípravy na školu v přípravné třídě otevřené při základní škole. Program inspirovaný výsledky dotazníku, který zodpověděly učitelky prvních tříd základní školy a je realizován jako akční výzkum. Závěrečnou činností byl rozhovor s učitelkami, které dostaly děti z předškolní třídy do prvního ročníku. Ty se snažily popsat míru dětské samostatnosti, schopnost rychlé socializace, pozornost a vnímavost v hodinách.