Interpretace Šípkové Růženky z pohledu hlubinné psychologie
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá pohádkou o Šípkové Růžence v pojetí studentů a studentek Ateliéru arteterapie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Teoretická část práce se věnuje uchopení základních pojmů a upřesňuje jejich pojetí z pohledu psychoanalýzy a analytické psychologie. Následně je prostor věnován projektivně-intervenční arteterapii - teoretickému základu, metodice, výtvarným technikám použitým v práci. Další kapitoly představují nejrozšířenější varianty příběhu o Šípkové Růžence a jejich interpretace. Výzkum je založen celkem na 78 artefaktech (35 tematických akvarelů, 43 koláží) od 38 studentů oboru arteterapie a na rozhovorech se čtyřmi z nich. Z analýzy artefaktů vyplývá, že mezi nejčastější části příběhu o Šípkové Růžence patří stadia kolem zápletky příběhu (od spící princezny po její probuzení). Z rozhovorů vyplývá, že se o výtvarné artefakty lze opírat především v tématech souvisejících s identitou jedince a s oblastmi, které je potřeba na této cestě zpracovat - stinné stránky, rodičovské komplexy, propojení ratia a tělesnosti, vztahování se k druhým aj.