Reakce rodičů na negativní emoce dítěte a jejich souvislost s chováním dítěte v mateřské škole
Abstrakt
V teoretické části práce jsou představeny rodičovské strategie reagování na negativní emoce ve vztahu k socioemočním vývojovým výstupům dítěte a studie, které se k tomuto tématu vztahují. Výzkumná část se zabývá reakcemi rodičů na negativní emoce prakticky. Jedná se o kvantitativní studii, jejímž hlavním cílem je přispět k porozumění některým faktorům, které se vztahují k problémovému chování dítěte v MŠ za předpokladu, že nepodporující reakce rodičů k němu mají vztah. Tento předpoklad byl testován na výzkumném souboru 41 respondentů ze 3 různých mateřských škol pomocí dotazníkového šetření. Své reakce na emoce dítěte i reakce partnera hodnotily matky pomocí dotazníku CCNES. Temperamentové rysy dítěte byly hodnoceny pomocí CBQ - VS, problémové chování v MŠ posuzovaly učitelky použitím dotazníku PKBS. Výsledky šetření ukázaly, že existuje vztah mezi matkami referovanými reakcemi otců na negativní emoce dítěte a jeho problémovým chováním. Temperamentový rys surgence je spojen s výskytem externalizujících problémů v chování. Některé naše výsledky se liší od závěrů podobných studií (např. žádný vztah mezi mateřskými strategiemi a problémovým chováním dítěte). To je pravděpodobně zapříčiněno velmi malou velikostí výzkumného souboru (sběr dat byla narušen vládou vyhlášeným nouzovým stavem kvůli pandemii Covid-19). Pro další výzkumy doporučujeme zvětšení výzkumného souboru a použití standardizovaných dotazníků.