Zabezpečovací staniční zařízení používané na železnici
Abstrakt
Cílem této práce je utvořit základní přehled staničního zabezpečovacího zařízení využívaného v české železniční síti. Práce se věnuje základním typům, principům a ovládání zabezpečovacího zařízení. Jsou zde popsány venkovní části zabezpečovacího zařízení, jako zámky, přestavníky, závorníky a návěstidla, ty jsou ovládány a zabezpečeny mnoha typy zabezpečovacích zařízení a pomůcek. Tato práce představuje vývoj zabezpečovacího zařízení a poukazuje na posloupnosti evolučních kroků zařízení. Je zde věnován větší prostor elektromechanickému zařízení a postupům obsluhy. Elektromechanické zařízení využívá, do jisté míry, stejné principy a postupy stavění vlakových cest, obdobně jako u moderních elektronických stavědel.
Ve vývoji zabezpečovacího zařízení je několik aspektů, kterými se řídí. Hlavním úkolem je eliminovat chybový lidský faktor, dále zrychlit stavění a zvýšit kontrolu postavení vlakových cest. K tomu napomáhají dnešní moderní technologie.
V práci je zaveden pojem poruchovost a základní dělení příčin poruch. Poruchám se vzhledem k vnějším vlivům nelze plně vyhnout, ale lze je podrobněji evidovat a předcházet jim kvalitní obsluhou a údržbou. To je hlavním důvodem vytvoření této práce, která může pomoci nově příchozím zaměstnancům do údržby zabezpečovacího zařízení s jejich zaškolením a výchovou pro jejich další pracovní kariéru, aby i nadále byla železnice tou nejbezpečnější pozemní dopravou.