dc.contributor.advisor | Prázdná, Radka | |
dc.contributor.author | Havelková, Petra | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T08:56:56Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T08:56:56Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43084 | |
dc.description.abstract | Cílem bakalářské práce bylo představit téma sociálních dovedností a jejich významu pro socializační proces na podkladě teoretických zdrojů. Na bázi teoretických východisek byla provedena komparativní studie se zaměřením na srovnání úrovně sociálních kompetencí, především v oblasti komunikačních schopností, osob s vrozeným a získaným postižením zraku a zhodnocení uvedeného v souvislostech socializačního procesu. Pro naplnění výše formulovaného cíle byla využita kvalitativní strategie, zpracovaná v designu narativní biografie. Data do výzkumu byla sebrána technikou opakovaného hloubkového rozhovoru a analýzou dat z webových stránek organizací poskytujících sociální rehabilitaci osobám se zrakovým postižením. Výzkumný vzorek byl zvolen záměrným výběrem v souladu se stanoveným cílem. Bakalářská práce se zabývá specifiky vrozeného a získaného zrakového postižení a kompenzačními postupy zrakového postižení. Jsou zde popsány specifika komunikace osob se zrakovým postižením. Nevidomí s vrozeným zrakovým postižením mohou mít horší úroveň sociálního porozumění. Nemají potřebné zkušenosti v oblasti nonverbální komunikace a nedostatek porozumění ovlivňuje užívání některých slovních spojení a obratů. Na rozdíl od osob se získaným zrakovým postižením, které mají určité návyky a zkušenosti z doby před postižením, je u jedinců s vrozeným zrakovým postižením patrná ztuhlost mimických svalů, méně výrazné pantomimické projevy, neschopnost navázat oční kontakt a mimovolní pohyby očí i těla, což může vést ke špatnému pochopení komunikace ze strany vidomého. Přestože je v ČR vybudována síť zařízení poskytujících sociální rehabilitaci, kurzy nonverbální komunikace pro osoby se zrakovým postižením nabízí jen jediná organizace, Rozhledna. Tato práce může sloužit jako předvýzkum pro další výzkumné šetření v dané oblasti. | cze |
dc.format | 49 s.. (103 266 znaků) | |
dc.format | 49 s.. (103 266 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Klíčová slova: zrakové postižení | cze |
dc.subject | vrozené postižení zraku | cze |
dc.subject | získané postižení zraku | cze |
dc.subject | sociální dovednosti | cze |
dc.subject | komunikace | cze |
dc.subject | nonverbální komunikace | cze |
dc.subject | Key words: visual impairment | eng |
dc.subject | congenital visual impairment | eng |
dc.subject | acquired visual impairment | eng |
dc.subject | social skills | eng |
dc.subject | communication | eng |
dc.subject | nonverbal communication | eng |
dc.title | Sociální dovednosti adolescentů se zrakovým postižením a jejich vliv na socializační proces | cze |
dc.title.alternative | Sociální dovednosti adolescentů se zrakovým postižením a jejich vliv na socializační proces | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 51583 | |
dc.description.abstract-translated | The aim of this thesis was to introduce the topic of social skills and their importance for the proces of socialization based on theoretical resources. This comparative study was conducted with a focus on comparing the level of social competences, especially in the branch of communication skills, and of people with congenital and acquired visual impairment and the evaluation mentioned in the context of the socialization process. A qualitative strategy, developed in the design of narrative biography, was used to fulfill the above stated goal. The data for the research were collected by the technique of repeated in-depth interview and analysis from the websites of organizations providing social rehabilitation for people with visual impairments. The research sample was selected by deliberate selection in accordance with the stated objective. The bachelor thesis deals with the specifics of congenital and acquired visual impairment and compensatory procedures of visual impairment. There are described the specifics of communication of people with visual impairment. Blind people with congenital visual impairment may have a lower level of social understanding. They do not have the necessary experience and lack of understanding affects and using of certain phrases and words. Unlike of those people with acquired visual impairment who have some pre-disability habits and experiences, this individuals are conected with congenital visual impairment, exhibit mimic, muscle stiffness, less pronounced pantomime, inability to make eye contact, and involuntary eye and body movements, which may lead to a poor understanding of communication by the blind. Although a network of facilities providing social rehabilitation has been built in the Czech Republic, only one organization, the Lookout Tower, offers non-verbal communication courses for people with visual impairments. This work can serve as a pre-research for further research in the field. | eng |
dc.date.accepted | 2020-07-09 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Jánský, Petr | |