Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorHavelková, Petra
dc.date.accessioned2024-03-12T08:56:56Z
dc.date.available2024-03-12T08:56:56Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-06-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43084
dc.description.abstractCílem bakalářské práce bylo představit téma sociálních dovedností a jejich významu pro socializační proces na podkladě teoretických zdrojů. Na bázi teoretických východisek byla provedena komparativní studie se zaměřením na srovnání úrovně sociálních kompetencí, především v oblasti komunikačních schopností, osob s vrozeným a získaným postižením zraku a zhodnocení uvedeného v souvislostech socializačního procesu. Pro naplnění výše formulovaného cíle byla využita kvalitativní strategie, zpracovaná v designu narativní biografie. Data do výzkumu byla sebrána technikou opakovaného hloubkového rozhovoru a analýzou dat z webových stránek organizací poskytujících sociální rehabilitaci osobám se zrakovým postižením. Výzkumný vzorek byl zvolen záměrným výběrem v souladu se stanoveným cílem. Bakalářská práce se zabývá specifiky vrozeného a získaného zrakového postižení a kompenzačními postupy zrakového postižení. Jsou zde popsány specifika komunikace osob se zrakovým postižením. Nevidomí s vrozeným zrakovým postižením mohou mít horší úroveň sociálního porozumění. Nemají potřebné zkušenosti v oblasti nonverbální komunikace a nedostatek porozumění ovlivňuje užívání některých slovních spojení a obratů. Na rozdíl od osob se získaným zrakovým postižením, které mají určité návyky a zkušenosti z doby před postižením, je u jedinců s vrozeným zrakovým postižením patrná ztuhlost mimických svalů, méně výrazné pantomimické projevy, neschopnost navázat oční kontakt a mimovolní pohyby očí i těla, což může vést ke špatnému pochopení komunikace ze strany vidomého. Přestože je v ČR vybudována síť zařízení poskytujících sociální rehabilitaci, kurzy nonverbální komunikace pro osoby se zrakovým postižením nabízí jen jediná organizace, Rozhledna. Tato práce může sloužit jako předvýzkum pro další výzkumné šetření v dané oblasti.cze
dc.format49 s.. (103 266 znaků)
dc.format49 s.. (103 266 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKlíčová slova: zrakové postiženícze
dc.subjectvrozené postižení zrakucze
dc.subjectzískané postižení zrakucze
dc.subjectsociální dovednosticze
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectnonverbální komunikacecze
dc.subjectKey words: visual impairmenteng
dc.subjectcongenital visual impairmenteng
dc.subjectacquired visual impairmenteng
dc.subjectsocial skillseng
dc.subjectcommunicationeng
dc.subjectnonverbal communicationeng
dc.titleSociální dovednosti adolescentů se zrakovým postižením a jejich vliv na socializační procescze
dc.title.alternativeSociální dovednosti adolescentů se zrakovým postižením a jejich vliv na socializační proceseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag51583
dc.description.abstract-translatedThe aim of this thesis was to introduce the topic of social skills and their importance for the proces of socialization based on theoretical resources. This comparative study was conducted with a focus on comparing the level of social competences, especially in the branch of communication skills, and of people with congenital and acquired visual impairment and the evaluation mentioned in the context of the socialization process. A qualitative strategy, developed in the design of narrative biography, was used to fulfill the above stated goal. The data for the research were collected by the technique of repeated in-depth interview and analysis from the websites of organizations providing social rehabilitation for people with visual impairments. The research sample was selected by deliberate selection in accordance with the stated objective. The bachelor thesis deals with the specifics of congenital and acquired visual impairment and compensatory procedures of visual impairment. There are described the specifics of communication of people with visual impairment. Blind people with congenital visual impairment may have a lower level of social understanding. They do not have the necessary experience and lack of understanding affects and using of certain phrases and words. Unlike of those people with acquired visual impairment who have some pre-disability habits and experiences, this individuals are conected with congenital visual impairment, exhibit mimic, muscle stiffness, less pronounced pantomime, inability to make eye contact, and involuntary eye and body movements, which may lead to a poor understanding of communication by the blind. Although a network of facilities providing social rehabilitation has been built in the Czech Republic, only one organization, the Lookout Tower, offers non-verbal communication courses for people with visual impairments. This work can serve as a pre-research for further research in the field.eng
dc.date.accepted2020-07-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam