Role speciálního pedagoga na základní škole
Abstrakt
Předkládaná bakalářská práce je věnována tématu školní speciální pedagog přímo z pohledu školních speciálních pedagogů působících na základní škole. Cílem práce bylo popsat roli speciálního pedagoga na základní škole, zanalyzovat jeho náplň práce a popsat postavení speciálního pedagoga v pedagogickém týmu na základní škole.
K dosažení cíle práce byl použit kvalitativní výzkum, metoda dotazování a technika polořízeného rozhovoru. Byly stanoveny 3 výzkumné otázky, které byly zaměřeny na činnosti, které vykonává speciální pedagog, na cílovou skupinu, se kterou pracuje a na pozici, kterou zaujímá v pedagogickém týmu. Výzkumný vzorek tvořili speciální pedagogové působící na základních školách v Plzni a Praze. Rozhovor byl uskutečněn s celkem 7 informanty. Získané informace byly vyhodnoceny pomocí otevřeného kódování a prezentovány formou kategorizace dat.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že role školních speciálních pedagogů na základních školách je z jejich strany i ze strany ostatních členů pedagogického týmu vnímána jako přínosná, mnohdy až nepostradatelná. Získané informace od informantů se z velké části shodují s odbornou literaturou a legislativou týkající se speciálních pedagogů. Rozhovory s informanty pomohly nahlédnout hlouběji do činností, které speciální pedagogové na základní škole vykonávají a s jakými problémy se během své práce potýkají.
Výsledky této práce mohou přinést důležité informace o této pozici studentům, kteří by se chtěli stát školním speciálním pedagogem. Dále tato práce může být užitečná pro veřejnost, která se dozví více o roli školního speciálního pedagoga, získá náhled do jeho činností a může jim nastínit možnosti, které se jim naskytují, pokud na jejich základní škole tato pozice zřízená je.