Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorBačáková, Helena
dc.date.accessioned2024-03-12T08:56:58Z
dc.date.available2024-03-12T08:56:58Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-06-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43089
dc.description.abstractBakalářská práce Možnosti rozvoje specifických kompetencí v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku v základním vzdělávání se zabývá rozvojem kompetencí žáků se zrakovým postižením v rámci nácviku prostorové orientace ve školách zřízených podle §16 odst. 9 Školského zákona a hlavním vzdělávacím proudu. Cílem práce bylo potvrdit nebo zamítnout tvrzení, že ve speciálním školství jsou lepší podmínky pro rozvoj těchto kompetencí. A také ověřit, zda je ve speciálním školství vyšší hodinová dotace pro výuku POSP, než v hlavním vzdělávacím proudu. Cestou k dosažení tohoto cíle bylo studium odborné literatury, týkající se zrakového postižení, nácviku prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením, inkluzivního a speciálního vzdělávání a legislativních dokumentů zastřešujících tuto problematiku. Dalším krokem bylo provedení výzkumného šetření formou kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Z toho vyplývají i použité nástroje sběru dat výzkumu, a to strukturovaný rozhovor a dotazníkové šetření. V závěrečné části provádím analýzu zjištěných dat. Vyplývá z nich, že časová dotace nácviku POSP je stejná ve speciálním školství i v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Speciální školství zřejmě poskytuje lepší podmínky pro rozvoj kompetencí v oblasti POSP, ale zároveň vytváří podmínky pro sociální segregaci dětí se zrakovým postižením. Prostorová orientace a samostatný pohyb jsou velmi náročné na zvládnutí. Potíže způsobuje i malá informovanost intaktní veřejnosti.cze
dc.format54 s. (104 035)
dc.format54 s. (104 035)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKlíčová slova: zrakové postiženícze
dc.subjectžák se zrakovým postiženímcze
dc.subjectškolská legislativacze
dc.subjectzákladní vzdělávánícze
dc.subjectprostorová orientace a samostatný pohybcze
dc.subjectprvky prostorové orientacecze
dc.subjectpomůcky pro prostorovou orientaci.cze
dc.subjectKeywords: visual impairmenteng
dc.subjectpupil with visual impairmenteng
dc.subjectlegal educational regulationseng
dc.subjectprimary educationeng
dc.subjectspatial orientation and individual movementeng
dc.subjectbasic element of spatial orientationeng
dc.subjectspatial orientation aids.eng
dc.titleMožnosti rozvoje specifických kompetencí v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku v základním vzdělávánícze
dc.title.alternativeThe possibilities of developing specific competencies in the sphere of spatial orientation and individual movement of pupils with visual impairment in primary school educationeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag54604
dc.description.abstract-translatedThis bachalero´s thesis is called The possibilities of developing specific competencies in the sphere of spatial orientation and individual movement of pupils with visual impairment in primary school education reports differences of special needs (regulation §16 sect. 9) vs. nonspecial needs schools for spatial orientation and independent movement of visually impaired pupils. The goal of this work is to confirm or deny that special needs schools create better outcomes for developing the competencies mentioned above. Also, we verify if special needs schools offer more hours of SOIM classes per week than the regular schools. To achieve these goals, visual impairment studies of spatial orientation and individual movement of visually impaired pupils was referenced. We also referenced studies focused on inclusive and special needs education and legal educational regulations. Another step taken to obtain the results was a quantity and quality combined research. The tools used to collect data in the research were the structured interviews and questionnaires. In the final part of this work, researched data is analysed. The analysis shows that hours of SOIM classes per week are the same in both school types (special needs and non-special needs). We found that better conditions for the outcome of SOIM classes are provided by special needs schools but at the same time children are socially segregated. Spatial orientation and individual movement are very demanding to manage. Another factor making this problem difficult is a lack of public awareness.eng
dc.date.accepted2020-07-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam