dc.contributor.advisor | Prázdná, Radka | |
dc.contributor.author | Bačáková, Helena | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T08:56:58Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T08:56:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43089 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce Možnosti rozvoje specifických kompetencí v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku v základním vzdělávání se zabývá rozvojem kompetencí žáků se zrakovým postižením v rámci nácviku prostorové orientace ve školách zřízených podle §16 odst. 9 Školského zákona a hlavním vzdělávacím proudu. Cílem práce bylo potvrdit nebo zamítnout tvrzení, že ve speciálním školství jsou lepší podmínky pro rozvoj těchto kompetencí. A také ověřit, zda je ve speciálním školství vyšší hodinová dotace pro výuku POSP, než v hlavním vzdělávacím proudu.
Cestou k dosažení tohoto cíle bylo studium odborné literatury, týkající se zrakového postižení, nácviku prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením, inkluzivního a speciálního vzdělávání a legislativních dokumentů zastřešujících tuto problematiku. Dalším krokem bylo provedení výzkumného šetření formou kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Z toho vyplývají i použité nástroje sběru dat výzkumu, a to strukturovaný rozhovor a dotazníkové šetření.
V závěrečné části provádím analýzu zjištěných dat. Vyplývá z nich, že časová dotace nácviku POSP je stejná ve speciálním školství i v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Speciální školství zřejmě poskytuje lepší podmínky pro rozvoj kompetencí v oblasti POSP, ale zároveň vytváří podmínky pro sociální segregaci dětí se zrakovým postižením. Prostorová orientace a samostatný pohyb jsou velmi náročné na zvládnutí. Potíže způsobuje i malá informovanost intaktní veřejnosti. | cze |
dc.format | 54 s. (104 035) | |
dc.format | 54 s. (104 035) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Klíčová slova: zrakové postižení | cze |
dc.subject | žák se zrakovým postižením | cze |
dc.subject | školská legislativa | cze |
dc.subject | základní vzdělávání | cze |
dc.subject | prostorová orientace a samostatný pohyb | cze |
dc.subject | prvky prostorové orientace | cze |
dc.subject | pomůcky pro prostorovou orientaci. | cze |
dc.subject | Keywords: visual impairment | eng |
dc.subject | pupil with visual impairment | eng |
dc.subject | legal educational regulations | eng |
dc.subject | primary education | eng |
dc.subject | spatial orientation and individual movement | eng |
dc.subject | basic element of spatial orientation | eng |
dc.subject | spatial orientation aids. | eng |
dc.title | Možnosti rozvoje specifických kompetencí v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku v základním vzdělávání | cze |
dc.title.alternative | The possibilities of developing specific competencies in the sphere of spatial orientation and individual movement of pupils with visual impairment in primary school education | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 54604 | |
dc.description.abstract-translated | This bachalero´s thesis is called The possibilities of developing specific competencies in the sphere of spatial orientation and individual movement of pupils with visual impairment in primary school education reports differences of special needs (regulation §16 sect. 9) vs. nonspecial needs schools for spatial orientation and independent movement of visually impaired pupils.
The goal of this work is to confirm or deny that special needs schools create better outcomes for developing the competencies mentioned above. Also, we verify if special needs schools offer more hours of SOIM classes per week than the regular schools.
To achieve these goals, visual impairment studies of spatial orientation and individual movement of visually impaired pupils was referenced. We also referenced studies focused on inclusive and special needs education and legal educational regulations. Another step taken to obtain the results was a quantity and quality combined research. The tools used to collect data in the research were the structured interviews and questionnaires.
In the final part of this work, researched data is analysed. The analysis shows that hours of SOIM classes per week are the same in both school types (special needs and non-special needs).
We found that better conditions for the outcome of SOIM classes are provided by special needs schools but at the same time children are socially segregated.
Spatial orientation and individual movement are very demanding to manage. Another factor making this problem difficult is a lack of public awareness. | eng |
dc.date.accepted | 2020-07-09 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Jánský, Petr | |